Theater

Lady Chatterley’s Lover is een genante, hilarische en ontroerende voorstelling over de liefde die niet voldoet aan ‘de norm’ ★★★★☆

De weerslag van een meanderende, kwetsbare zoektocht naar rolmodellen en zielsverwanten.

Lady Chatterley’s Lover. Beeld Sofie Knijff
Lady Chatterley’s Lover.Beeld Sofie Knijff

Het was op een pleintje in het centrum van Palermo. Uit het ene steegje kwam een kleine hond aangelopen, even later, uit een ander, hondje nummer twee. De een besprong de ander, het duurde kort, het mannetje bleef onbedoeld nog even pijnlijk haken in het vrouwtje en dat was het. Ze vertelt het op droge toon. Ja, zo’n neukpartij, dus. Na afloop voel je je een beetje vies, maar onverschilligheid overheerst. Ze weet er alles van.

Het is één uit een reeks verhalen die het vrouwelijk personage uit Lady Chatterley’s Lover schijnbaar onaangedaan opdist: treurig, maar illustratief. Verrassend weinig romantische sfeertekeningen in de nieuwste voorstelling van Florian Myjer, zijn eerste als vaste maker bij theatercollectief De Warme Winkel. Myjer, liefhebber van klassiek en verfijnd, liet zich eerder inspireren door onder meer de kunstzinnige Bloomsburygroep en Oorlog en vrede van Lev Tolstoj, met als resultaat sprankelende, charmante performances met een scherp randje, waarin steeds ook de belevingswereld van de jonge makers (naast hemzelf Kim Karssen) doorklonk, in snedige commentaren.

Bij Lady Chatterley gaat het er rauwer en scherper aan toe. Voor dit stuk bundelde Myjer de krachten met Lisa Verbelen van collectief BOG en Marieke de Zwaan (geen onbekende bij DWW). Al snel blijkt dat de roman van D.H. Lawrence uit 1928, lang verboden vanwege de pikante inhoud, vooral om die ene kwaliteit hun uitgangspunt is: baanbrekend en emancipatoir waar het de normvrije liefde aangaat.

Wanneer aan het begin van het stuk Verbelen (30) in smaakvolle creatie de trap afdaalt, peins je nog: is dit Constance, de adellijke dame die haar seksuele heil zoekt bij de ruwe boswachter Oliver? En speelt Myjer (29), daar aan die tafel in zijn bruinige driekwartbroek, haar saaie man? Niets daarvan. In een verrassend heftig, talig en meeslepend relaas barsten ze om beurten los over hoe liefde en lust hun parten speelt, en hoe ze zich staande houden in een wereld waarin (hetero)seksuele standaarden niet per se de hunne zijn. Om beurten ‘zijn’ ze even Constance.

Een voorstelling als een lezing over hoe een gelijkwaardige wereld er in dat opzicht zou moeten uitzien, is Lady Chatterley’s Lover niet. Eerder is het de weerslag van een meanderende, kwetsbare zoektocht naar rolmodellen en zielsverwanten, vol ervaringen van eenzaamheid en teleurstelling. Een beetje genant zoals op het Siciliaanse plein, en soms regelrecht ontluisterend, maar ook vol hilarische momenten, zoals een korte verhandeling over de titels van pornofilms, een flard Lawrence (dat ons nu voorkomt als een soort Fifty Shades of Grey), een flard verfilming van het boek met Sylvia Kristel.

En uiteindelijk absoluut ontroerend, zoals ze zich ontpoppen als eigenzinnige pleitbezorgers van de liefde die niet voldoet aan de ‘norm’. Als Constance knappen ze uit hun keurslijf, en laten ze zien hoeveel moeite dat kost, nog steeds. En hoe de oprechte, zelfgekozen liefde ook kan zijn, en hoe die kan stralen.

Lady Chatterley’s Lover

Theater

★★★★☆

Door De Warme Winkel en Frascati Producties. Tekst en concept Florian Myjer, Lisa Verbelen en Marieke de Zwaan.

8/7, Dokzaal, Amsterdam. Vanaf 6/8 op Theaterfestival Boulevard Den Bosch.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden