Lady Bird onderscheidt zich door het verhaal van de moeder die zich moet losmaken

Film (drama) - Lady Bird

Een heerlijk opstandige tiener, maar de moederrol maakt de film uniek. De Ierse Saoirse Ronan is perfect gecast als de soevereine én onzekere Lady Bird.

Drama Regie Greta Gerwig. Met Saoirse Ronan, Laurie Metcalf, Tracy Letts, Lucas Hedges, Timothée Chalamet. 93 minuten. In 32 zalen.

Het is net een minispeelfilm, de openingsscène van Lady Bird. Lady Bird – zo wenst tienerdochter Christine voortaan te worden aangesproken – en haar moeder, onderweg in hun aftandse auto, hebben zojuist het audioboek van Steinbecks klassieker The Grapes of Wrath uitgeluisterd. Ze vegen de tranen van ontroering weg. Eén, hooguit twee tellen is er harmonie. Maar ja, dat puberbrein tegenover die moederlijke bedilzucht. De twist over de toekomst na het diploma laait op: ‘Met jouw arbeidsethos wordt het beroepsonderwijs’, bitst moeder, ‘en het gevang, en dan weer terug naar school, en dan…’ En dan zwaait Lady Bird uit protest het portier open en rolt ze buiten beeld over het asfalt. We zien haar terug na de titelsequentie, roze gips om de arm. Fier, spichtig, onbuigzaam. We weten dan: de strijd tussen moeder en dochter is een ongelijke.

Greta Gerwig maakte naam als actrice en scenarist, onder meer met de Noah Baumbach-titels Frances Ha (2012) en Mistress America (2015), en beleefde een eenmalig avontuur als co-regisseur van het relatiedrama Nights and Weekends (2008). Toch valt Lady Bird, eerder dit jaar voor vijf Oscars genomineerd (o.a. beste regie, beste script) als debuut te kwalificeren: niet eerder schreef en regisseerde de 34-jarige Gerwig geheel op eigen kracht. Daartoe koos ze haar eigen geboortegrond als arena: het katholieke Sacramento, dat gezapige deel van Californië waar nooit iets gebeurd, waar Lady Bird níét wil eindigen. Obstakels hinderen haar vertrek: Lady Birds schoolresultaten zijn ondermaats en de financiële reserves van haar nooit uit de starterswoning geklommen ouders schieten tekort voor de droomstudie aan zo’n goede universiteit aan de oostkust.

Gerwig laat haar permanent opstandige hoofdpersonage heerlijk met alles en iedereen botsen; vriendjes, vriendinnen, goedmoedige docenten, die moeder. Ze strooit met bijdehante en vinnige dialogen, die door hoofdrolspeelster Saoirse Ronan (Atonement, Brooklyn) nooit te sterk wordt aanzet. Hierdoor kan het vaak grappige Lady Bird ook ontroeren. De Ierse Ronan, met haar sfinxachtige uiterlijk nadrukkelijk geen alter ego van Gerwig, is perfect gecast als de soevereine én onzekere Lady Bird.

Wat haar film onderscheidt in het coming-of-agesegment, de bestaande berg drama over de moeizame weg naar volwassenheid, is de wijze waarop Gerwig een tweede rite de passage door Lady Bird mengt: het onthechtingsproces van moeder Marion (Laurie Metcalf), die uitblinkt in het passief agressief attaqueren van haar dochter. De levens van de ouderen op de achtergrond van het puberdrama zijn überhaupt niet minder wankel dan die van de tieners.

Zo begint en eindigt Lady Bird als duet tussen dochter én moeder. Die moeten eerst uit elkaar, voor ze elkaar weer kunnen ontmoeten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.