Kort Proza Lab Rat Blues

Lab Rat Blues

Beeld ANP

Ze hadden de proefrat ingespoten met weltschmerz. Hij kon alleen nog maar op knopjes drukken. Hij had alles al eens gezien: de kooi, de kooi, de kooi.

Ze hadden hem ingespoten met een cocktail van langweiligkeit en sehnsucht. Langweiligkeit werd in 1910 ontwikkeld door het Duitse chemieconcern Bayer. Sehnsucht komt in de natuur niet voor.

De rat bleef maar op knopjes drukken, maar er gebeurde niets. Uiteindelijk gaf hij het op. Hij besloot zichzelf door zijn kop te schieten op nationale tv. De wetenschap stond voor een raadsel.

Weltschmerz werd in 1946 op de markt gebracht door Monsanto. Het zou ongedierte doden, maar gewassen sparen. Het zit in alles wat je eet. Het zit in het water dat je drinkt, de lucht die je inademt.

In 1972 werd de productie van weltschmerz stopgezet, maar toen was het al te laat. Elke vijf minuten wordt er een baby geboren die alleen maar op knopjes kan drukken. Mijn derde oog ziet alles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden