Laatste kans

Het Drents Museum in Assen mocht begin april de honderdduizendste bezoeker ontvangen op de tentoonstelling The American Dream – Amerikaans Realisme 1945–2017. Volgens conservator Annemiek Rens is de grote belangstelling goed te verklaren: ‘Het is een thema dat veel mensen aanspreekt. De naoorlogse Amerikaanse geschiedenis staat in ieders geheugen gegrift.’

De tentoonstelling is een samenwerking met de Kunsthalle in het Duitse Emden: in Assen is de periode 1945 – 1965 te zien, en voor het vervolg (1965 – 2017) moet de bezoeker de grens over. Rens: ‘Het is een goede manier om meer Duitse bezoekers naar Nederland te trekken en andersom. The American Dream, een ambitieus en langdurig project, was de perfecte gelegenheid om de handen ineen te slaan.’ Achter de schermen is er drie jaar gewerkt aan de tentoonstelling; in Assen alleen al hangen dertig bruiklenen. ‘Wij hebben niet de internationale naam en bekendheid die een museum als het Rijks heeft, dus het is veel lastiger om buitenlandse musea zover te krijgen dat ze hun werken aan ons uitlenen.’

Rens’ favoriet is Edward Hoppers Morning Sun, niet toevallig het beeldmerk van de tentoonstelling. Hopper naar Drenthe halen was niet eenvoudig, zegt ze. ‘Hopper is ontzettend populair. Veel musea die zijn werken in hun collectie hebben, willen die niet missen. Toen duidelijk werd dat Morning Sun naar Nederland zou komen, sprong ik een gat in de lucht.

The American Dream - Amerikaans Realisme 1945 – 2017. Drents Museum, Assen, t/m 27 mei

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.