Laatste Kans: González, Picasso en vrienden in Gemeentemuseum Den Haag (tot 2 april)

Het grote publiek kent hem vaak alleen als 'de metaalbewerker die Picasso's ideeën vervaardigde'. Onterecht, vond conservator Laura Stamps. Vandaar een expositie in het Gemeentemuseum Den Haag over het werk en levensverhaal van Julio González (1876-1942).

De Spanjaard wist zich van conservatief metaalbewerker op te werken tot avant-gardistisch beeldhouwer. Onder kenners wordt hij met Picasso en Brancusi als een van de invloedrijkste beeldhouwers van de twintigste eeuw gezien.

Stamps vertelt dat González zo spontaan kon beeldhouwen als een tekenaar met potlood op papier kan werken. Door technieken die hij in de fabriek van Renault leerde, last hij met baanbrekende directheid uit metalen platen. Zijn technische kennis maakte hem populair onder andere kunstenaars, waaronder goede vriend Picasso. In het museum worden de sculpturen die ze met zijn tweeën maakten tentoongesteld, zo'n honderd van González' eigen werken en creaties van Picasso waarbij de inspiratie van zijn kameraad voelbaar is.

Uitzonderlijk zijn volgens Stamps Vrouw in de tuin ('het snelle laswerk van González gecombineerd met de spierballenkunst van Picasso') en Meisje dat haar haar kamt, geleend van het Centre Pompidou ('ontzettend knap om rauw metaal zo fragiel in te zetten'). Met pijn in haar hart stuurt Stamps ze straks terug naar Parijs en Spanje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden