Laat de verf lekker druppelen op het doek

Verf als bij toeval over een wit doek laten druppelen. Jeroen Doorenweerd liet zich inspireren door Japanse kunstenaars van vijftig jaar geleden. Reden genoeg om naar Den Haag te reizen.

Eigenlijk had Jeroen Doorenweerd zijn schilderijen aan de muur willen hangen. Om te bepalen in welke volgorde dat moest, zette hij ze op ongeschaafde planken tegen de muur. Laten staan, meende Cees van den Burg. Van den Burg runt Parts Project in Den Haag. Hij had Doorenweerds schilderijen gezien bij een Vlaamse verzamelaar. Zou het niet mooi zijn het werk in zijn Haagse kunstruimte te tonen?

Zo geschiedde. Op de grond.

Nu is er de tentoonstelling van Doorenweerd met druipende schilderijen die zijn gemaakt op de wijze waarop de Gutai te werk ging. Deze Japanse kunstenaarsgroep werd tussen 1954 en 1972 beroemd, zeg maar gerust berucht, vanwege hun onconventionele werkwijze. Radicaal, fysiek uitputtend. Kunstenaars die verkleed als samoerai door opgespannen papieren wanden springen, door de modder ploeteren, aan een touw met de voeten door de olieverf slingeren.

Een soortgelijke techniek hanteerde Doorenweerd voor de serie schilderijen die nu in Den Haag te zien is. Hij hing een emmer met gat in de bodem aan een touw, boven een maagdelijk stuk linnen en gaf hem een hengst. Resultaat: een keur van spirograafachtige tekeningen met druipende verf, in felle kleuren, zes op een rij. Helder van opzet. Je vergeet haast dat ze deels door toeval zijn ontstaan.

Parts Project is geen commerciële galerie, omdat Van den Burg niets verkoopt. De ruimte is evenmin een museum. Parts Poject is een stichting die exposities samenstelt van werk uit verzamelingen van particulieren of andere instellingen. Het motief: is het niet mooi om werken uit collecties te laten zien die anders achter gesloten deuren blijven?

Project 7: Jeroen Doorenweerd meets Gutai. T/m 29/10, Parts Project, Den Haag.

Overigens is het even verrassend dat Doorenweerd zijn 'drippings' op de Gutai baseert, als dat het Haarlemse kunstcentrum Nieuwe Vide zich op de Situationisten uit de jaren zestig richt (zie hiernaast). Vroegere tijden herleven in de eigentijdse kunst. Nostalgie? Of zijn de kunstoudjes echt van blijvende invloed?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden