'Laat de dominee niet schieten', klinkt het rond de festivalsterren

Een loper voor Joan Collins. Spotlights op Tooske en Braakhekke. Een cup voor De Passievrucht/Shouf Shouf en extra geld voor het Fonds....

Het Amsterdamse producentenduo had 'flink getwijfeld' of de gala-avond wel op het Nederlands Film Festival moest plaatsvinden. Nijenhuis denkt met afschuw terug aan vorig jaar, toen er op de openingsavond geen stoelen waren voor de hoofdrolspelers van Phileine zegt sorry. 'Premières in Utrecht, dat zijn toch vooral feestjes met slecht geklede, vaak dronken regisseurs. Onze dresscode was daarom dress to impress. We waren bang dat niet iedereen de boodschap zou begrijpen, maar hij is aardig opgepikt.'

'Tien dagen onder de sterren', luidt de slagzin van de 24e editie van het Nederlands Film Festival. Ze waren er inderdaad, de grote namen uit het commerciële circuit: Gerard Joling, AVRO-presentatrice Tooske, Irene Moors, Joop Braakhekke, Daphne Deckers, advocaat Oscar Hammerstein, Vivian Boelen - de een nog feestelijker uitgedost dan de ander. 'Het ziet er schitterend uit', stelde Filmfondsdirecteur Toine Berbers vast, toen hij bij binnenkomst Nijenhuis de hand drukte.

Dezelfde Berbers deed in Utrecht in een minder uitbundige omgeving het beleid van zijn fonds uit de doeken. Berbers had, vertelde hij monter, zijn verhaal moeten aanpassen, nadat woensdag bekend werd dat het kabinet toch nog 20 miljoen euro had vrijgemaakt voor de Nederlandse film. 'Publieksfilms zijn duur. Zonder dat extra geld was er weinig overgebleven voor de andere films, die ik gemakshalve maar even ''arthouse-films'' noem.' Volgens Berbers vragen producenten te royaal subsidie aan. 'Er heerst de neiging altijd weer het maximale aan te vragen. Het Fonds wil voorkomen dat alle films voor dat maximum worden gemaakt.'

Ook wil het Filmfonds uitbrengdata beïnvloeden. Volgens Berbers drukken 'Nederlandse films voor vergelijkbare doelgroepen' elkaar nu te vaak uit de markt. Ook dit jaar dreigt dat te gebeuren, met titels op stapel als Pluk van de Petteflet, Erik of het klein insektenboek en Floris. 'We hebben gevraagd of ze konden schuiven - zonder resultaat.' Het Fonds wil, 'naar Deens model', producenten verplichten minstens twee weken ruimte te laten tussen premières van Nederlandse films.

Het Nederlands Film Festival is behalve een publieksfestival ook een ontmoetingsplek voor makers. Zo werd in Utrecht gestreden om de Jean van de Velde-bokaal, genoemd naar de regisseur van de voetbalkomedie All Stars, die inmiddels in meerdere Europese landen is nagemaakt. Op een pleintje met opblaasdoelen werd gevoetbald tussen teams van films als In Oranje, All Stars en Simon. 'Laat de dominee niet schieten', werd er geroepen toen De Dominee-hoofdspeler Peter-Paul Muller richting doel opstoomde. Van tegenwerking en non-communicatie was op het veld geen sprake; een gecombineerd team van Shouf Shouf Habibi! en De Passievrucht won de cup. 'We Are the Champions', schalde heel kort door de grijze buitenwijk.

In het Academiegebouw was de stemming zondag minder opgetogen. De Poolse cineaste Agnieszka Holland was overgekomen voor de traditionele Cinema Militans Lezing.

Holland schetste een somber beeld van de eigenzinnige Europese cinema. Het publiek zou alleen nog geïnteresseerd zijn in bekende formules en onmiddellijk herkenbare personages.

Holland: 'Juist nu Europa groter wordt, is er behoefte aan specifieke, vreemde verhalen. Verhalen die ons laten kennismaken met de eigenaardigheden van onze Europese buurlanden. Ze worden niet meer gemaakt. Mensen zijn bang geworden voor het onbekende.'

Toch is er volgens Holland hoop voor de artistieke film: 'Die zal eerst uitsterven, om dan nieuwe hoogtijdagen te beleven. Zo gaat dat: in golfbewegingen. Ooit was Tarkovski in. Nu gaat het even allemaal om de markt.'

De filmredactie van de Volkskrant en VPRO doen op tv dagelijks verslag van het Nederlands Filmfestival (Ned. 3, 20 uur). Zie ook www.cinema.nl/nff

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden