Actie / Thriller / Misdaad

La tourneuse de pages

Gevoel van gevaar

La tourneuse de pages is geen horrorfilm. Het is wel een film die dankbaar van de clichés van het genre gebruik maakt. In het drama van Denis Dercourt dringt een jonge vrouw een welgesteld gezin binnen. Ze gedraagt zich vrijwel altijd keurig, maar voor wie genoeg thrillers heeft gezien, gaat er van haar aanwezigheid toch een dreiging uit.


Want in hoeveel films heeft zo'n indringster - vooral als ze zo koel en beheerst is - zich niet ontpopt tot een bloeddorstig monster?


Mélanie Prouvost heet ze. In het begin van de film was te zien hoe ze als jong meisje toelatingsexamen tot het conservatorium deed, maar op het beslissende moment werd afgeleid omdat een van de juryleden, een beroemd pianiste, een handtekening uitdeelde. Jaren later, Mélanie is inmiddels volwassen, is die pianiste de vrouw bij wie ze tijdelijk in huis komt te wonen, en van wie ze het vertrouwen wint om bij concerten de pagina's van de partituur te mogen omslaan.


Regisseur Dercourt, die eerder ook Mes enfants ne sont pas comme les autres over klassieke muzikanten maakte, toont die wereld niet op de romantische manier waarop zoveel filmmakers ermee omgaan. Kamermuziek is bij hem een tamelijk onaangename bezigheid; de pianiste staat onder druk staat om haar carrière nieuw leven in te blazen en haar partners werpen haar bij elke foute noot een valse blik toe.


De mooie, engelachtige verschijning van Mélanie lijkt daarbij soms in staat verlossing te bieden, maar weet ook een voortdurend gevoel van gevaar op te roepen - met dank aan het horrorgenre.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden