Filmrecensie La ragazza nella nebbia

La ragazza nella nebbia zit vol plotwendingen, maar Toni Servillo houdt de kijker moeiteloos bij de les ★★★☆☆

Lucrezia Guidone in La ragazza nella nebbia.

Als heilige en duivel tegelijk, zo verschijnt inspecteur Vogel (Toni Servillo) in een van de sleutelscènes uit de Italiaanse thriller La ragazza nella nebbia. Eerst staat hij in de deuropening van een verlaten hotel, terwijl het licht van buiten als een nevelig aureool om hem heen valt. Vervolgens zet hij enkele stappen naar voren, zodat zijn hele gestalte in duister gehuld raakt. Alleen zijn ogen blijven zichtbaar, dankzij een dunne streep licht. En die blik belooft weinig goeds.

Misschien wil Vogel in La ragazza nella nebbia (‘Het meisje in de mist’) daadwerkelijk het recht laten zegevieren, wanneer hij in een gehucht in de Italiaanse Alpen neerstrijkt om de verdwijning van de 16-jarige Anna Lou op te lossen. Misschien bespeelt hij de (dankzij hem) massaal toegestroomde journalisten inderdaad om de dader in het nauw te drijven. Maar evenzogoed is Vogel een mediageile engerd die rücksichtslos, als hem dat van pas komt, de verkeerde persoon als verdachte aanwijst.

Filmposter voor La ragazza nella nebbia.

Debuterend schrijver en regisseur Donato Carrisi geeft de verfilming van zijn eigen roman een ietwat geforceerde vertelstructuur mee. Aan het begin van de film wordt Vogel naar de spreekkamer van de plaatselijke psychiater Flores (Jean Reno) gebracht. Vogel heeft net een dodelijk ongeluk veroorzaakt, zo lijkt het, en is het aan Flores om de toedracht uit te vissen. Terwijl Vogel Flores te woord staat, tonen lange flashbacks wat er is gebeurd. Hoe Vogel op het spoor van leraar Martini (Alessio Boni) kwam, die  opvallend vaak in Anna Lou’s buurt werd gesignaleerd. En hoe deze Martini, door Vogels toedoen, door de pers aan de schandpaal wordt genageld.

La ragazza nella nebbia portretteert politie en pers vaak als twee kanten van hetzelfde kwaad, maar blijft als mediakritiek te gezocht. Als thriller maakt de film het zichzelf nodeloos ingewikkeld. De flashback-opbouw lijkt vooral bedoeld om de plot op spannende momenten stop te kunnen zetten: komt de film dichter bij de identiteit van de dader, dan volgt meteen weer een onderonsje van Vogel en Flores.

Reno speelt in die paar scènes vooral de rol van aangever. Servillo, al sinister wanneer hij in zijn eentje aan de warme maaltijd zit, is de voornaamste attractie van La ragazza nella nebbia. Hij houdt je moeiteloos (of is het routinematig?) bij de les, ook wanneer de talrijke plotwendingen, krakende dubbele bodems en goed verstopte dan wel misleidende aanwijzingen je naar het hoofd beginnen te stijgen.

La ragazza nella nebbia

Thriller

★★★☆☆