Komedie

la Délicatesse

Eigenzinnigheid is de charme van een film die romantiek mixt met zwarte komedie en steeds blijft verrassen

Nathalie weet zelf ook niet wat haar overkomt. Ze zoent hem zomaar recht op de mond, die rare Zweed die ineens in haar kantoor staat. Markus is een schutterige, onaantrekkelijke kerel, en ook nog eens haar ondergeschikte. Tot vandaag had ze hem niet eens opgemerkt.

Drie jaar geleden overleed haar kersverse echtgenoot bij een ongeluk. Sindsdien heeft Nathalie zich op haar werk gestort. Heel wat mannen hebben een oogje op haar - onder wie haar getrouwde baas. Maar het is uitgerekend Markus die haar interesse wekt.

La délicatesse begint als een tragisch drama en verandert dan langzaam in een komedie, waarna er haast ongemerkt weer een serieuze romance aan toe wordt gevoegd. Dat het daarbij niet om de meest voor de hand liggende combinatie gaat, is een van de aardige verrassingen van de film.

La délicatesse is gebaseerd op een succesvolle roman van David Foenkinos, die ook het scenario schreef en samen met zijn broer Stéphane regisseerde. Op die manier houdt Foenkinos de zaak stevig in eigen hand, en dat is te merken aan de persoonlijke toon van de film, die het midden houdt tussen mild absurdisme en oprechte betrokkenheid bij de personages. Het liefdesverhaal lijkt voorspelbaar, maar neemt steeds een onverwachte wending.

Die eigenzinnigheid is de grootste charme van La délicatesse. Veel heeft de film verder niet om het lijf; het luchtige verhaal-tje is snel weer vergeten.

Maar tot die tijd biedt Foenkinos een prettig verwarrende, onderhoudende mix van romantiek en zwarte komedie. Het helpt dat Nathalie wordt gespeeld door Audrey Tautou, die overtuigt als de fragiele, onhandige weduwe op wie iedere man onherroepelijk verliefd wordt.

Fraai is ook de ingetogen hoofdrol van François Damiens, die het geen enkel punt vindt om als 'die lelijke, onbeduidende kerel' te worden getypeerd. Zonder gêne werpt hij zijn slungelachtige lichaam in de strijd.

En waar een Hollywoodfilm de lelijkerd ongetwijfeld zou omtoveren in een acceptabele romantische held, blijft La délicatesse tot het einde trouw aan het uitgangspunt: uiterlijk is ook niet alles.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden