Kwebbelaars keuvelen tomeloos op hip Twitter

Een weblog? Dat is zó 2005. Podcast? Meer iets voor mijn opoe. MySpace? Nieuws van gisteren. Een avatar in Second Life?...

Peter van Ammelrooy

Met Twitter versturen gebruikers elkaar – via een website, via instant messenger (een combinatie van teksttelefoon en chatbox) of via sms – ultrakorte boodschappen over waarmee ze nú bezig zijn. ‘Heb net een Ceasar-salade op’, meldt een gebruiker op Twitter.com. Berichten die voor de voorpagina zijn geselecteerd zijn nooit ouder dan een seconde of twintig.

Gebruikers kunnen bekenden uitnodigen om hun ‘getwitter’ te ontvangen. Die kunnen op hun beurt weer vrienden en kennissen aanbrengen, waardoor een enkel bericht – nooit groter dan 140 tekens – onder de ogen van honderden kan komen. Sommigen hebben het sms-tegoed op hun mobieltje moeten verhogen om de activiteiten van leden van hun netwerk te kunnen bijbenen.

Het gebruik van Twitter is de vorige week geëxplodeerd nadat bezoekers van een internetfestival in Austin (Texas) de technologie hadden opgepikt. De dienst werd vorig jaar opgezet door Obvious in San Francisco, maar leidde een slapend bestaan.

Waarom Twitter nu opeens is aangeslagen, is een raadsel. Duidelijk is wel dat sommige nieuwe attracties op internet in een adembenemend tempo kunnen groeien. Vijftien maanden geleden had nog niemand gehoord van YouTube. Nu kijken 135 miljoen gebruikers elke week wel een keer naar video’s die anderen online zetten.

Twitter wordt volop nageaapt, maar was niet de bedenker van deze vorm van microbloggen. Google beschikt sinds 2005 over een soortgelijke dienst. Dodgeball was bedoeld om bezoekers van een evenement nieuwtjes te laten uitwisselen. ‘Maar d’r zitten enorme kwebbelaars tussen’, constateert oprichter Dennis Crowley. Zelf heeft hij de berichtenstroom ingedamd, tot een samenvatting elk uur.

\N Beeld
\N
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden