Kunstorganisaties boos om 'willekeur' bij toekennen subsidies

Bij de organisaties die geen subsidie kregen van het Fonds Podiumkunsten overheerst de woede dat ook voor goede presteerders het geld op is.

Beeld anp

Vreugde en tranen bij gehonoreerde gezelschappen, teleurstelling en verbijstering bij degenen die hun meerjarige subsidie verliezen. Dat zijn vertrouwde reacties wanneer het Fonds Podiumkunsten (FPK) vierjaarlijks bekendmaakt wie de komende jaren mag rekenen op structurele landelijke ondersteuning. Met andere woorden: wat het publiek de komende jaren op Nederlandse podia gaat zien. Maar meer dan deze emoties, overheerst nu de woede over de karige middelen die het FPK te verdelen heeft. Hierdoor valt een groot aantal aanvragers buiten de boot, niet omdat ze artistiek of financieel slecht zouden hebben gepresteerd - de adviezen zijn positief - maar omdat het geld op is.

Onverwacht

Voor een aantal culturele instellingen komt die boodschap onverwacht. Capella Amsterdam, het Amsterdamse muziektheatergezelschap Orkater en het Haagse dansproductiehuis KORZO zeggen de afgelopen vier jaar bij jaarlijkse evaluaties geen enkele kritiek van het FPK te hebben gehad. 'Sterker nog, alleen maar complimenten', zegt Marc van Warmerdam van Orkater. Ook de argumentatie van het Fonds dat 'oud plaats moet maken voor nieuw', is volgens Van Warmerdam niet houdbaar: 'Orkater geeft tien tot vijftien jonge makers een kans. Het gaat blijkbaar niet over de leeftijd van de theatermakers, maar over dat van het gezelschap.'

KORZO-directeur Leo Spreksel verwachtte harde beslissingen maar niet dat zijn instelling na twintig jaar structurele subsidie niks meer krijgt. 'KORZO voldoet aan alle voorwaarden, het aantal speelbeurten en het scouten en begeleiden van jong talent. KORZO-choreografen als Joeri Dubbe, David Middendorp en Marina Mascarell winnen in binnen- en buitenland prijzen.' Wat hem vooral verbijstert, is dat er binnen de dans 'nu slechts nog gezelschappen meerjarig worden gefinancierd en geen productiehuizen waar beginnende choreografen hun eigen danstaal kunnen ontwikkelen.'

Ophef

Markant is dat sommige jonge makers, van wie plannen nu zijn gehonoreerd, voortkomen uit de stal van KORZO of Orkater, zoals de choreografen David Middendorp en Alida Dors en de theatermakers van Via Berlin. Artistiek leider Dagmar Slagmolen: 'Het lijkt nu alsof wij kinderen onze ouders opeten. Terwijl de kennis van ervaren makers als Orkater zo belangrijk is, ook voor ons. Wij kunnen nu onze droom realiseren. Maar het is onverdraaglijk dat Orkater zou verdwijnen.'

De blijdschap bij de Nijmeegse band De Staat, over de toekenning van 236 duizend euro per jaar, wordt overschaduwd door ophef op Twitter over of popmuzikanten subsidie mogen krijgen. Manager Arjo Klingens: 'Mensen realiseren zich niet dat wij jaren keihard werken voor weinig geld. Wij kunnen eindelijk kunstenaars een vergoeding geven die lichtplannen en scenografieën ontwerpen. Bovendien kunnen we straks in het buitenland de concurrentie aan.'

Willekeur

Klingens hoopt dat De Staat met deze subsidietoekenning een precedent schept: 'Andere bands kunnen volgen, mits ze zich realiseren dat het maanden kost om een goed plan te schrijven.'

In de reacties overheerst het gevoel van willekeur in de beslissingen van het fonds. Waarom theatergezelschap Dood Paard niet en Mugmetdegoudentand wel? Waarom een lovend besproken Nederlands Theaterfestival niet en urban festival Summer Dance Forever in dezelfde hoofdstad wel? 'Hoe kan eenzelfde plan door muziekexperts in Amsterdam positief worden beoordeeld en door Fondskenners negatief?', zegt Anna Becker van Capella Amsterdam. Het vocaal ensemble beraadt zich op een bezwaarprocedure, evenals Orkater. Als er niets verandert, betekent dit advies voor Orkater en Capella Amsterdam een streep door producties en samenwerkingsprojecten. Van Warmerdam hoopt vooralsnog op politiek besef bij de Kamer: 'Je kunt zo veel ervaring, kennis en kwaliteit in de kunsten niet in één keer weggooien.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden