Kunstenaar William Kentridge schenkt tien films aan EYE

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge (60) heeft tien kunstwerken geschonken aan EYE Filmmuseum. De schenking bestaat uit alle films van de serie Drawings for Projections, waarmee Kentridge in de jaren negentig doorbrak.

William Kentridge voor zijn tekeningen in de tentoonstelling 'Double Vision: Albrecht Duerer & William Kentridge' in het Staatlichen Museeum in Berlijn.Beeld epa

Afgelopen zomer stond de kunst van Kentridge nog centraal in de tentoonstelling If We Ever Get to Heaven in EYE, de eerste grote tentoonstelling van zijn werk in Nederland. Met 72.000 bezoekers was het de meest succesvolle tentoonstelling van het museum tot nu toe.

Als dank voor de samenwerking en de wijze waarop zijn werk is gepresenteerd, schonk Kentridge de films aan het museum. De waarde van de werken liggen volgens Jaap Guldemond, curator van EYE, al gauw op drie miljoen euro.

'We zijn enorm trots op deze schenking,' zegt Guldemond. 'Kentridge heeft ook in instituten als het Museum of Modern Art (MoMA) en Centre Pompidou geëxposeerd, maar koos ervoor de werken aan ons te schenken. Dat is natuurlijk het grootste compliment dat we kunnen krijgen.'

Innerlijke strijd

William Kentridge is bekend geworden met het maken van animatiefilms, houtskooltekeningen en installaties. Ook is hij werkzaam als opera- en theaterregisseur. Een belangrijk thema in zijn werk is het beladen verleden van Zuid-Afrika. In de tien films staat de strijd binnen hemzelf, maar ook geweld en xenofobie in Johannesburg centraal.

'Je ziet in de films de positie van Kentridge als kunstenaar in postkoloniaal Zuid-Afrika,' zegt Guldemond. 'Hij vecht met het feit dat hij zowel een blanke man en een kapitalist is, als een jood en een kwetsbare kunstenaar. Die tegenstrijdigheid brengt hij tot uiting in zijn werk door twee figuren - een kapitalist en een naakt figuur - de strijd met elkaar te laten aangaan.'

De op houtskooltekeningen gebaseerde animaties maakte Kentridge in 22 jaar tijd, waarbij de eerste film Johannesburg, 2nd Greatest City After Paris uitkwam in 1989, en de laatste film Other Faces in 2011. 'Die tijdspanne laat zien hoe belangrijk de serie voor de kunstenaar was,' aldus Guldemond. 'Hij wilde er steeds iets aan toevoegen of had nog meer te zeggen.'

Omdat het werk van Kentridge zich bevindt op het grensgebied van beeldende kunst, film en dans, ziet Guldemond verschillende mogelijkheden voor de werken. 'Ik hoop de werken binnen een paar jaar in de tentoonstellingsruimte te kunnen exposeren, maar eerder is het werk waarschijnlijk te zien in een van onze filmzalen.'

Nieuw werk

Naast de tentoonstelling If We Ever Get to Heaven, heeft Kentridge afgelopen jaar ook gebruik gemaakt van het collectiemateriaal van EYE voor een nieuw werk op de biënnale in Istanbul. Filmbeelden van Trotski in Turkije, die het museum in bezit heeft, zijn onderdeel van het nieuwe werk Sentimental Machine. 'Ik hoop dat we dat werk ooit nog mogen lenen,'zegt Guldemond. 'Het zou mooi passen bij de tien geschonken werken die we nu hebben ontvangen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden