Review

Kunst in je kop: ga als vanzelf de omgeving intensiever bekijken

Jeugdtheaterrecensie - Tweetakt

Toppertje op Tweetakt is de video Down to Earth van Anna Vasof over 28 paar geprepareerde schoenen. Alles kan kunst worden, is het motto van deze vrolijke jeugdkunstroute.

Beeld Anna van Kooij

Je kunt er melig over doen: een vitrine geplaatst over 'een bijna leeg pakje Wicky', over een kinderfietsje leunend tegen een dranghek, of over een hoopje zaagsel en schroeven, met daarbij een tekstbordje: 'Hadden we moeten opruimen'. Toch ga je als vanzelf door deze geïsoleerde stukjes werkelijkheid de omgeving intensiever bekijken. Dat is geen straf op het weelderig groene Fort Ruigenhoek. Zeker als er ook een glazen kastje is gebouwd om het 'Laatste stukje van deze tak'.

Kunst zit in je kop en alles kan kunst worden als je het op een sokkel plaatst en er een bijzondere gedachte bij hebt, zo laat theatermaker Jetse Batelaan zien tijdens zijn eerste kunsttentoonstelling voor kinderen, in de geest van avant-gardist Marcel Duchamp. Batelaans maffe 'Koninklijk Museum voor interessante kunst' is onderdeel van een vrolijk stemmende jeugdkunstroute op het fort, georganiseerd door Festival Tweetakt.

Tweetakt
Jeugdtheater
Kunst voor jeugd, 23/4
Fort Ruigenhoek, Utrecht
T/m 28/5 (in de weekends en op 25/5)

Twee Japanse kunstenaressen versterken in een bunker voetstapjes van pissebedden, trippelend onder een stolp. Je hoort hen via een koptelefoon een parademars marcheren. Felix van Dam bouwt een houten achtbaan, waarvan slechts het topje (een looping, een steile afdaling) tussen de heuvels uitsteekt. Alsof deze handgemaakte attractie in vroeger eeuwen is overwoekerd of ingegraven. Toppertje is de video Down to Earth van Anna Vasof over 28 paar geprepareerde schoenen. Stapvoets stempelen de hakken woordjes, klappen de neuzen een parasolletje open of laten de zolen speelkaarten schudden.

En ook de slakkenvideo van Semâ Bekirovic nodigt uit om thuis te imiteren: twee weekdieren trekken met slijm wonderlijke sporen in een pentekening. Haar vliegend tapijt drijft bij de entree in de gracht, net onder de oppervlakte, bijna verdronken na imaginaire verre reizen.

Misschien moet Rijkswaterstaat toch Batelaans audiotour beluisteren. Zijn idee van een reuzenkleuter met afstandsbediening bij een klaverblad van snelwegen is serieus een overweging waard.

De Zweefmolen op Tweetakt Festival Beeld Jelmer de Haas
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.