Recensie Kuikens van Beton

Kuikens van beton is een fascinerende ervaring die nauwelijks verveelt (vier sterren)

Zoutmus, met vooraan Houk van Warmerdam Beeld Hans Boddeke

Totale gekte, zo zou je de voorstelling Kuikens van beton gerust kunnen omschrijven. We zien vijf jonge mannen die korte scènes spelen, afgewisseld met liedjes die zij als rockbandje live ten gehore brengen. Het is verwarrend, origineel, grappig. Soms lijken de mannen een klassieke sketch te beginnen, zoals wanneer een klant (Houk van Warmerdam) zijn kapotte stofzuiger terugbrengt bij een verkoper (Thijs Felperlaan). Maar ook deze scène neemt al gauw zo’n bizarre wending dat hij vrijwel nergens mee te vergelijken is.

Soms moet je bij Zoutmus, dat na drie jaar spelen op festival De Parade nu een avondvullende theatershow heeft gemaakt, denken aan de klassieke scène uit het tv-programma Jiskefet waarin Michiel Romeyn in het publiek zit bij een vaag toneelstuk en vanuit het niets het woord ‘Raarrrrrr’ begint te schreeuwen. Die aanvechting heb je als toeschouwer bij Zoutmus ook weleens, bij hun abstracte dialogen die nergens heen gaan, de opkomst van de indiaan Zoutmus, de scène waarin Jules Timmer vertelt over zijn mandarijnenfabriekje of het moment dat Mees van Warmerdam op zijn donder krijgt omdat hij is vergeten de kuikens te verzorgen.

Het is raar, en naar betekenis kan beter niet worden gezocht, maar het is een fascinerende ervaring die nauwelijks verveelt. De ultrakorte scènes zijn strak gemonteerd, er wordt overtuigend geacteerd, er is een mooi lichtplan, en muzikaal is Zoutmus op zijn best. Als zij als bandje beginnen te spelen is er opwinding, en gelukkig neemt de groep soms de tijd om een heel nummer te spelen, met Colin Linnekamp als leadzanger. Wie dit theaterseizoen eens echt verrast wil worden: waag de gok en stap het universum van Zoutmus binnen.

Kuikens van beton door Zoutmus. Theater. Tekst en spel: Colin Linnekamp, Houk van Warmerdam, Jules Timmers, Mees van Warmerdam, Thijs Felperlaan. Regie: Titus Tiel Groenestege. 26/10, Schouwburg Almere. Tournee t/m 21/12.