InterviewVanja Kaludjercic

Kroatische Vanja Kaludjercic nieuwe festivaldirecteur International Film Festival Rotterdam

Met Vanja Kaludjercic heeft International Film Festival Rotterdam een opvolger benoemd voor de huidige festivaldirecteur Bero Beyer. De 37-jarige Kroatische werkte eerder als adviseur, programmeur en projectmanager voor diverse internationale filmfestivals, waaronder dat van Rotterdam.

Vanja KaludjercicBeeld Vera Cornel

Beyer stuurt de eerstvolgende 49ste editie in januari 2020 nog aan, voor hij in maart begint aan zijn nieuwe functie als directeur van het Nederlandse Filmfonds. ‘Bero heeft de positie van het festival zowel in Nederland als internationaal versterkt’, zegt Kaludjercic, over de telefoon vanuit Londen, waar ze momenteel werkt als directeur filmacquisitie van de kwaliteitsfilmstreamingdienst Mubi. ‘IFFR is nooit gezonder geweest dan nu. Het is een festival met een unieke signatuur, zowel op nationaal als internationaal niveau. Ieder jaar reizen enorme aantallen bezoekers af naar Rotterdam voor vernieuwende cinema van zowel frisse als gevestigde filmmakers, uit alle hoeken van de wereld. Dat is een prettige uitgangspositie. Tegelijk moet een festival zoals Rotterdam zich ook continu vernieuwen en verbeteren, om voorop te blijven lopen.’

Voor intimi van het Rotterdamse festival was Kaludjercic al een bekend gezicht: ze had er twee jaar lang de leiding over de zaalgesprekken en masterclasses met filmmakers en selecteerde nieuwe filmprojecten voor CineMart, het Rotterdamse coproductieplatform. Om haar nieuwe functie alvast wat te verkennen, zal ze de eerstvolgende editie alvast de afzwaaiende Beyer ‘schaduwen’. ‘Zoveel mogelijk in me opnemen, dát is nu mijn eerste missie: het grondwerk. Er is ook een grote editie in aantocht natuurlijk, die vijftigste.’

Kaludjercic studeerde literatuur en culturele sociologie aan de universiteit van Ljublana, waar ze ook haar eerste stappen in de filmwereld zette, als medewerker van de Sloveense cinematheek Kinodvor. ‘Ieder jaar reden we met collega’s in één dag en nacht naar Rotterdam, om dan ’s ochtends meteen onze passen op te halen en om 9.00 al de zaal in te gaan voor de eerste film, van Miike Takashi bijvoorbeeld.’ - de onder het Rotterdamse publiek zeer geliefde extreme regisseur uit Japan. ‘Rotterdam was – en is – een spil voor de cinema, voor het publiek en filmprofessionals. Zoiets bestond toen helemaal niet in de Balkan. Heel veel festivals hebben goed gekeken naar Rotterdam, daar begonnen allerlei nieuwe initiatieven. Het gaf mij een idee van wat een festival kán zijn. Rotterdam was en is nog steeds gastvrij, niet zo formeel en vol sfeer. In het festivalcentrum De Doelen ontmoetten we allerlei filmmakers met wie we optrokken, zoals Lav Diaz bijvoorbeeld (de Filipijnse regisseur en latere Gouden Leeuw-winnaar). Mijn internationale netwerk begon daar, in Rotterdam.’

Kaludjercic’ carrière in de filmindustrie voerde haar onder meer naar Kopenhagen, Hong Kong en Parijs. Ze zal zich begin 2020 vestigen in Rotterdam. Een van de verdiensten van haar voorganger Beyer, was dat die de banden met de Nederlandse filmmakers weer aantrok. Dat vertaalde zich eerder dit jaar in de selecties van Dirty God van Sacha Polak en Take Me Somewhere Nice van Ena Sendijarevic, films die ook een prominente plek kregen in de programmering. ‘En twee films die ook buiten Nederland zijn gelauwerd. Er zijn al grote stappen gezet om de Nederlandse artistieke film te meer integreren in IFFR. We gaan zeker verder op dat pad.’

Kort na de 49ste editie zal Kaludjercic officieel aantreden om het festival te bestieren, samen met huidig zakelijk directeur Marjan van der Haar.

De Kroatische Vanja Kaludjercic (37) is de achtste artistiek directeur van het Rotterdamse filmfestival, dat in 1972 voor het eerst plaatsvond, onder leiding van oprichter Hubert Bals. Naast hem, kent ze de Italiaan Marco Müller, Emile Fallaux, de Engelsman Simon Field, Sandra den Hamer, Rutger Wolfson en Bero Beyer als voorganger.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden