Kritiek op restauratie werken National Gallery

De vooraanstaande kunsthistoricus Sir Ernest Gombrich blijkt harde kritiek te hebben gehad op de restauratie van kunstwerken in de National Gallery in Londen....

ANP

De Brits kunsthistoricus die met zijn standaardwerk The Story of Art (1950) wereldberoemd werd, schrijft dat een aantal oude meesters in het museum zo grondig is gereinigd dat de schilderingen aan diepte en kleur hebben ingeboet. Wereldberoemde schilderijen zouden 'als hun afbeeldingen in boeken' zijn geworden.

'Het is duidelijk dat ik achteraf gelijk heb gekregen'. Gombrich had zich sinds de jaren zestig stilgehouden nadat de museumleiding hem een uitbrander had gegeven wegens zijn kritiek op het verwijderen van oude vernislagen.

Het museum gaf restaurateurs jarenlang opdracht om de oude vernislaag van schilderijen die gerestaureerd moesten worden, met chemische middelen te verwijderen en door een synthetische laag te vervangen.

Gombrich beroept zich ook op onderzoek van het Getty Museum in Los Angeles uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Daaruit bleek dat de scherpe kleuren van de blauwe luchten en heldere gezichten oorspronkelijk waren gedempt door getinte vernislagen. De schilderijen zouden na verwijdering van de lagen onwerkelijk glanzend en licht zijn geworden.

Onderzoekers ontdekten onder meer resten van een amberkleurige vernislaag op het meesterstuk 'Lot en zijn Dochters' (1622) van schilder Orazio Gentileschi. Op de plekken waar de vernislaag was beschadigd of verwijderd 'leek het alsof de afwerklaag van de oppervlakte was verdwenen'.

Deze conclusie, die pas een jaar voor Gombrichs dood naar buiten kwam, stond haaks op de toen heersende opinie in de Britse kunstwereld dat de chemische verwijdering van vernislagen belangrijk was om het origineel weer tevoorschijn te krijgen.

Gombrich noemt de leiding van de National Gallery onder meer 'arrogant' en 'verwaand'. De beroemde Britse conservator Sarah Welden, aan wie Gombrich zijn brieven schreef, heeft de correpondentie gebundeld in een nieuwe uitgave van haar boek 'The Ravised Image'.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden