Kritiek en lof voor Van Hove in New York

De Amerikaanse theatercritici zijn over het algemeen lovend over The Crucible van Arthur Miller, de nieuwste productie van Ivo van Hove die donderdag in het Walter Kerr Theatre in New York in première ging. Maar ook zijn enkele recensies ronduit negatief over Van Hoves tijdloze aanpak van het klassieke stuk.

Ivo van Hove. Beeld afp

De invloedrijke Ben Brantley van The New York Times is opnieuw euforisch, net als over vorige New Yorkse producties van Van Hove. Brantley prijst de internationale topcast (met sterren als Ben Whishaw en Saoirse Ronan) en Van Hoves gave om een stuk uit 1953 over de heksenjachten in Salem nieuw leven in te blazen.

De criticus van The Washington Post is vooral diep onder de indruk van Saoirse Ronan. De blik van wilde vastberadenheid in Ronans ogen is volgens die krant zo intens dat het publiek geen moment zal aarzelen te geloven in deze prachtige, nieuwe Broadway-revival van The Crucible. Time Out noemt de regie van Van Hove gedurfd en opwindend.

The Crucible duurt drie uur en speelt zich in een tijdloze omgeving in een klaslokaal af.

Te complex

Kritiek is er in Variety. Marylin Stasio schrijft dat The Crucible te groot, te complex en te filosofisch is om terug te snoeien tot het concept van waaruit Van Hove zijn voorstelling heeft gemaakt. The Wall Street Journal vindt dat Van Hove een aantal misrekeningen heeft gemaakt en het originele stuk schade heeft toegebracht door er met een stoomwals overheen te gaan.

Op de Broadway-première donderdag waren veel beroemdheden aanwezig, onder wie schrijver Salman Rushdie en componist Philip Glass, die de muziek voor The Crucible componeerde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden