Kritiek binnen de filmwereld op prijzenseizoen

Topfilms kannibaliseren elkaar

Het filmprijzenseizoen is begonnen en zal de komende maanden Hollywood en omstreken bezighouden. Een jaarlijkse ritueel dat de filmindustrie 'in een dodelijke marketinggreep' houdt, terwijl de topfilms elkaar 'kannibaliseren'.

Beeld anp

De komende maanden worden er vele honderden filmprijzen uitgereikt in een immer uitdijende periode die bekend staat als het 'filmprijzenseizoen'.

Dodelijke marketinggreep

Moeilijk te zeggen wie er als de winnaars uit gaan rollen, maar een ding staat vast: als op de vroege ochtend van zondag 28 februari 2016 de Oscar voor Beste Film wordt bekendgemaakt, de laatste prijs in een eindeloze rij, en het laatste dankwoord heeft geklonken, gaat er een zucht van verlichting door de filmindustrie en de vele volgers. Dan is er eindelijk een eind gekomen aan maanden speculeren over kanshebbers en klagen over 'snubs' (genegeerd worden).

Na vier maanden campagne voeren, met alleen voor de Oscar-genomineerden voor 'Beste film' extra geschatte marketingkosten van 10 miljoen dollar, kan de aandacht weer naar het maken van films gaan.

Er gaan steeds meer stemmen op in de filmgemeenschap die er op wijzen dat studio's hun serieuze films, de kanshebbers voor prijzen, slechts uitbrengen in het laatste kwartaal van een jaar, terwijl de rest van het jaar het moet doen met actiefilms en romcoms. De drievoudig Oscar-genomineerde acteur Ed Norton noemde het filmprijzenseizoen onlangs, op website Indiewire, een 'geldspel' waarmee de films in een 'dodelijke marketinggreep' waren beland.

En producent Harvey Weinstein, veteraan van vele succesvolle Oscarcampagnes, schreef vorige week een felle column in The Hollywood Reporter: 'Tientallen serieuze drama's zijn in oktober uitgebracht, en iedereen kannibaliseert elkaar. We gaan allemaal voor dezelfde doelgroep, onze aandacht verdelend tussen het ontwikkelde publiek en de stemgerechtigde Academy-leden, en niemand slaagt er meer in om een bijzondere indruk te maken.'

Son of Saul

Youth van Paolo Sorrentino was dit weekend de grote winnaar van de Europese Filmprijzen. De film werd uitgeroepen tot beste Europese film.

Hoofdrolspeler Michael Caine (82) kreeg de prijs voor beste Europese acteur en Sorrentino werd beste Europese regisseur.

Belangrijke kanttekening is dat de Hongaarse film Son of Saul, algemeen beschouwd als grote kanshebber in de Oscarrace, niet deelnam aan de Europese competitie, omdat de regisseur geen digitale kopie van zijn film wilde afstaan.

Caine kreeg ook een ereprijs van de Academy, net als Charlotte Rampling, die tevens de prijs voor beste actrice meenam voor haar rol in 45 Years.

Kanshebbers

Hoewel Weinstein producent is van Carol van Todd Haynes en The Hateful Eight van Quentin Tarantino, op voorhand beschouwd als twee grote kanshebbers, wijst hij op het feit dat films die buiten het seizoen worden uitgebracht heel moeilijk doordringen in de lijstjes met kanshebbers.

Critici wijzen erop dat Weinstein zijn pleidooi voor een beter opgebouwd filmjaar schreef uit chagrijn over z'n geflopte boxdrama Southpaw met Jake Gyllenhaal, dat niet voorkomt op de lijstjes met favorieten.

Voorlopig lijken er zich dit prijzenseizoen weinig films in de voorhoede te melden, alhoewel een groot deel van de recensies van The Revenant, de western van Alejandro Gonzalez Inarritu (grote winnaar van 2015 met Birdman), vorige week meteen ging over de kansen van hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio om na vijf nominaties dan eindelijk eens een Oscar te winnen.

Andere titels die nu al veel worden genoemd zijn Spotlight (over onderzoek van The Boston Globe naar misbruik in de katholieke kerk), Straight Outta Compton (biopic over gangsta rappers N.W.A) en The Big Short (Ryan Gosling in een 'dramedy' over de huizen crisis van 2008).

The New York Times beschreef het nationale filmhumeur in de eindeloze aanloop naar het prijzenseizoen 2015 - 2016 als 'a state of meh' en herinnerde de filmgemeenschap aan de regels van de Pulitzer-fictieprijs, die geen prijs geeft als de jury er niet uitkomt. Spannende gedachte om na een mwah-filmjaar de Oscars in de kluis te laten zitten. Intrigerend, maar kansloos.

Filmprijzenkalender

Er zijn aanzienlijk meer filmprijzen dan kanshebbers. Het seizoen begon dit jaar al begin november met de Hollywood Film Awards. In december komen de prijzen van de groepen filmcritici langs, waaronder die van de New York Film Critics Circle.

Na de Kerst komt het echt op gang, met in januari de Critics choice en de prijzen van de filmvakorganisaties. Vier dagen na de Golden Globes (10 januari) worden de Oscarnominaties (14 januari) bekendgemaakt, startschot van zes weken koortsachtig campagne voeren voor genomineerde films. Februari is de aanloop naar de Oscars die op 28 februari worden uitgereikt. Twee weken daarvoor vieren de Britten feest met hun Bafta's, op 14 februari. 11 februari opent het filmfestival van Berlijn, dit jaar met Hail, Caesar! van de broers Coen, kanshebber voor volgend jaar. Tussendoor vragen de Directors Guild, de Satellite en de Independent Spirit Awards, de European Film Awards (afgelopen weekend), de Cesars (26 februari) en, o ja, de Goya's, de Spaanse Oscars op 6 februari onze aandacht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.