Serierecensie Kriger

Kriger is een ouderwets spannende Deense serie, maar in het scenario zit een aanzienlijke zwakte (drie sterren)

Dar Salim (links) als CC en Lars Ranthe als Tom in de Deense serie Kriger.

Je moet even een hindernis nemen om ten volle te kunnen genieten van Kriger, een ouderwets spannende Deense serie waarin soepel een aantal actuele thema’s vervlochten zijn.

Die hindernis bestaat uit een aanzienlijke zwakte in het scenario. In Kriger besluit militair CC (Dar Salim) te infiltreren in een Kopenhaagse motorbende. Hij is zojuist terug­gekeerd van een buitenlandse missie, waarbij een ­ondergeschikte, en tevens zijn beste vriend, om het ­leven is gekomen. Die infiltratie is een idee van politievrouw Louise (Danica Curcic), tevens de weduwe van zijn beste vriend, die al jaren vergeefs jacht maakt op de gewelddadige leider Tom (Lars Ranthe), die tot nog toe onbekommerd ook in de bovenwereld, in het vastgoed, zijn zakken vult.

De criminele motorclub is verstrikt in een escalerende bendeoorlog en laat slechts na een extreem zware ‘ballotage’ nieuwe leden toe. Dat die club, i.c. Tom, geen been ziet in CC’s relatie met weduwe Louise is ongeloofwaardig. Dat CC er snel en relatief eenvoudig opklimt tot het hoogste echelon evenzeer.

Dat CC toehapt op het verzoek van Louise overtuigt dan weer wél. Er wordt gesuggereerd dat hij last heeft van PTSS – zijn vriend kwam om bij een vijandelijke beschieting – maar zelf zegt hij last te hebben van ‘de stilte na de oorlog’.

Vanaf het moment dat CC deel uitmaakt van de Wolves slagen de makers erin de spanning snel en tot in de hoogste graad op te voeren. Regisseur en scenarioschrijver Christoffer Boe (Spies & Glistrup) had er in zijn in Cannes gelauwerde speelfilmdebuut ­Reconstruction (2003) al blijk van gegeven uit de voeten te kunnen met intense noir-elementen. En ook in Kriger regent het veelvuldig, speelt het leeuwendeel zich af op beangstigende plekken in donkere nachten en zijn de meeste personages even duister als hun omgeving.

Ook in de tekening van het criminele motorbendemilieu tonen Boe en co-scenarist Simon Pasternak zich meesters: de verbeelding van de gruwelen kan zich meten met de standaard in dat genre, althans van deze eeuw: David Cronenbergs Eastern Promises. De manier waarop gangster Tom een concurrent naar de andere wereld helpt is intens naar, maar subtiel gefilmd. Even makkelijk komt de spanning uit scènes waarin juist tegen de verwachting niets gebeurt: let goed op wanneer Tom en CC in de Porsche Cayenne de wastunnel inrijden, voor ‘even een momentje van rust’. Tegen die tijd is je ongeloof allang verdwenen.

Kriger

Misdaad

Drie sterren