Kreupel Paard van Arnhem geslacht

Luminomaan noemde hij zichzelf. Voordat Livinius van de Bundt (1909-1979) zich ontpopte tot pionier van de videokunst, toverde hij het liefst met licht....

De lichtshow moet zo attractief zijn geweest dat zich in de omgeving van het gebouw regelmatig botsingen voordeden. De oliecrisis in 1973 bracht de energiebewuste gemeente ertoe de lampen te slopen. Het betonnen Paard bleef staan, zij het kreupel. Tot eergisteren, toen ging het zogeheten Gewab-gebouw en daarmee ook de laatste overblijfselen van Livinus' kunstwerk tegen de vlakte.

Voor restauratie van het door betonrot aangetaste gebouw had de gemeente geen geld. Overplaatsing van het kunstwerk was te kostbaar en een replica zat er ook niet in. Mogelijke sponsors als Philips (indertijd betrokken bij de installatie) en Nuon gaven niet thuis. Protesten van de erven en een actiecomité duurden anderhalf jaar, de sloop twee uurtjes.

Livina Floothuis-van de Bundt, dochter van Livinus, spreekt er schande van. 'Kunstwerken worden al te vaak vernietigd.' Hoewel ze in haar vaders oeuvre de 'chrono- en photopeintures' het mooiste vindt, is het carillon vooral markant als zijn grootste kubistische werk.

Er is nog hoop op een postuum eerbetoon. Een eerste project is er al: een schaalmodel van het gesloopte werk. Mogelijke locatie? 'Wie weet Arnhem.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden