Kranten mogen eindelijk tv-blad maken

Na meer dan tien jaar juridische strijd staan de uitgevers, die van De Telegraaf voorop, op het punt de eindoverwinning te behalen: ze mogen de lange termijn tv-gegevens van de omroepen publiceren. Maar of ze nog veel plezier gaan beleven van die zwaar bevochten zege is de vraag. Een eigen omroepgids is lang niet zo aantrekkelijk en belangrijk meer als vroeger.

Beeld anp

Het Gerechtshof doet naar verwachting vandaag definitief uitspraak in een procedure die de NPO, de publieke omroep, aanspande tegen het afstaan van de omroepgegevens aan TMG, de uitgever van de grootste krant van Nederland, De Telegraaf, naast de gratis krant Metro en diverse regionale kranten. In een tussenarrest werden in mei bezwaren van de omroepen met een beroep op het auteursrecht en de geschriftenbescherming al van tafel geveegd. Na het eindarrest, waarin nog uitspraak wordt gedaan over een aantal andere door de NPO aangedragen zaken, zal het publicatieverbod voor TMG naar verwachting worden beëindigd.

Lol is er af

Dat publicatieverbod werd in de zomer van 2012 opgelegd, toen De Telegraaf twee weken lang op zaterdag met een omroepgids kwam. NPO, SBS en RTL eisten, met succes, bij de rechter per direct een verbod.

Als dat verbod beëindigd wordt, mag TMG na tien jaar toch legaal met een eigen gids komen. Maar of dat gaat gebeuren, is nog de vraag. De Persgroep Nederland, de uitgever van onder meer het AD en de Volkskrant, liet twee jaar geleden bij een vorige tussenoverwinning al eens weten dat de lol voor een eigen omroepgids er wel af is. Mensen kijken steeds meer uitgesteld tv en ze gebruiken EPG, de elektronische omroepgids van hun kabelaar of apps. De gloriejaren van de omroepbladen, Veronica Magazine voorop, zijn dan ook voorbij: hun oplages dalen snel. Bij de adverteerders is ook niet veel belangstelling, de LOI en de Koninklijke Landmacht wellicht daargelaten.

Over die kosten: het Commissariaat voor de Media bepaalde het afgelopen najaar dat de publieke omroepen 0,013 cent per (papieren) exemplaar aan kosten mogen vragen voor hun gegevens. Eerder vroegen ze veel meer. Die 0,013 euro lijkt niet veel - met een zaterdagoplage van De Telegraaf van zeg eens 550 duizend exemplaren komt dat neer op ruim zevenduizend euro. Maar voor 52 weken komt de rekening uit Hilversum voor TMG toch nog uit op 370 duizend euro, nog los van wat RTL en SBS mogelijk vragen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden