Kranten en weekbladen opmerkelijk stabiel

De daling van de oplagen van de betaalde kranten in Nederland is eind vorig jaar sterk afgevlakt.

Van onze verslaggever Wilco Dekker

Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van het onderzoeksinstituut HOI. De Telegraaf is met ruim 700 duizend kranten de grootste krant, gevolgd door het AD (477 duizend), de Volkskrant (269 duizend) en NRC Handelsblad (231 duizend). De grote winnaar was NRC Next, dat zijn oplage met ruim 20 procent zag groeien tot 90 duizend exemplaren. Ook Het Financieele Dagblad, dat een restyling kreeg, deed het met 11 procent meer goed. Trouw bleef met 111 duizend stuks vrijwel stabiel, Het Parool pluste iets met een oplage van 88 duizend stuks.

De Volkskrant was bij de landelijke kranten met ruim 6 procent de grootste verliezer, gevolgd door NRC Handelsblad (min 5 procent) en het AD (min 2,4). Volgens de uitgever van de Volkskrant is de daling vooral te verklaren door nieuwe abonnementsvormen, waarbij de lezer de krant deels online en deels op papier krijgt. Die – sterk gestegen – ‘internetkrant’ telt maar deels mee in de HOI-cijfers. Het totale aantal abonnees van de Volkskrant bleef in 2007 gelijk.

Ook de weekbladen waren vorig jaar een opmerkelijk stabiel. Elsevier groeide licht verder naar een oplage van 158 duizend. Vrij Nederland ( 47 duizend) en de Groene Amsterdammer (13 duizend) bleven stabiel. HP/de Tijd moest met bijna 38 duizend stuks wel inleveren. De grote winnaar bij de tijdschriften was de Linda met bijna 150 duizend exemplaren, bijna 20 procent meer. Opzij leverde met 68 duizend stuks relatief fors in.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden