Kraakman en Hulst winnen belangrijkste toneelprijzen

Maria Kraakman en Kees Hulst zijn zondagavond in de Stadsschouwburg Amsterdam onderscheiden met de belangrijkste toneelprijzen, de Theo d’Or en de Louis d’Or (2010).

Kraakman ontving de prijs – voor de meest indrukwekkende vrouwelijke dragende rol – voor haar vertolking van Orlando, in Orlando (Toneelgroep Oostpool). Hulst leverde met zijn personage Jörgen Hofmeester uit de productie Tirza bij het Nationale Toneel volgens de Toneeljury de meest indrukwekkende mannelijke dragende rol van dit seizoen af.

Brel-vertolking

De prijzen van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) werden volgens traditie uitgereikt tijdens het Gala van het Nederlands Theater, aan het einde van het Nederlands Theater Festival. Clairy Polak presenteerde de feestelijke avond, met onder meer een Brel-vertolking van Jeroen Willems. Polak maakte bovendien bekend dat er een nieuw theaterstipendium gaat komen, in het leven geroepen door het Prins Bernhard Cultuurfonds. Theatercoryfeeën als Kitty Courbois en Ellen Vogel reikten de prijzen uit.

Het juryrapport omschrijft Kraakman in Orlando als: ‘Een schrale, fragiele figuur die af en toe een mannelijke kracht uitstraalt. Helderheid aanbrengen in een vooral verbale voorstelling, met een weergaloze timing en een sterke fysieke aanwezigheid – daarvan is de jury zeer onder de indruk.’ Kraakman reageerde geëmotioneerd op de onderscheiding.

Kraakman, geëmotioneerd, naar haar regisseur Marcus Azzini: 'Marcus waar zit je! Houd the fuck op! Wow!'

Doorschijnend

Over Kees Hulst oordeelde de jury: ‘Hij acteert bijna licht en lucide en daardoor doorschijnend, en juist dat maakt hem zo tragisch. Met als basis zijn technische vaardigheid toont hij hoe het personage Hofmeester zich van zijn eigen banaliteit bewust is.’

Hulst dankte op komieke wijze alle betrokkenen bij de productie, niet in de laatste plaats regisseur Johan Doesburg, die hem door de wereld van Grunberg heen loodste.

De Arlecchino en de Colombina (voor de indrukwekkendste bijdragende rollen) gingen naar respectievelijk Stefan de Walle als Lopachin in De Kersentuin (regie Erik Vos bij het Nationale Toneel) en Nanette Edens voor haar rol in Amora (van Peer Wittenbols in regie van Rob Ligthert) bij Het Zuidelijk Toneel.

Het theatercollectief Wunderbaum won de Prosceniumprijs voor de (persoon, instantie of) groep die een wezenlijke bijdrage heeft geleverd aan het toneelklimaat door programmering en/of productie of een deelaspect daarvan. ‘Lef, brutaliteit en talent zijn de sleutelwoorden. Origineel en apart, en soms de draad kwijt, maar altijd betrokken en theatraal’, schreef de jury.

Verrijking

Nicole Beumer kreeg de VSCD Mimeprijs voor 1: Songs, A solo with missing choir. De Mimejury ‘vindt het werk van Nicole Beutler belangrijk en wonderschoon. We vinden dat haar samenwerking met mimespelers een verrijking is voor het vakgebied van de mime.’

De VSCD Jeugdtheater- en Concertprijzen (Gouden Krekels) vielen toe aan Woeste Hoogten, rusteloze zielen van Theater Artemis in samenwerking met Theater Antigone als de meest indrukwekkende productie, en aan Eva Zwart die volgens de jury de meest indrukwekkende podiumprestatie neerzette als Spoonface in Spoonface van BonteHond.

De productie Oog om oog van Hummelinck Stuurman Theaterbureau (regie Ignace Cornelissen) met onder anderen Linda van Dyck en Victor Löw, was de publiekslieveling en won de AVRO Toneel Publieksprijs ter waarde van 35 duizend euro, beschikbaar gesteld door de AVRO. Tijdens speciale stemavonden in het land geeft het publiek cijfers. Er waren elf voorstellingen genomineerd.

Erik Vos Prijs

Tenslotte sleepte regisseuse Susanne Kennedy de (tweejaarlijkse) Erik Vos Prijs in de wacht. De prijs heeft als doel jonge theatermakers te honoreren die als bijzonder talent erkend worden.

Ola Mafaalani die de Erik Vos Prijs uitreikte, nam de gelegenheid te baat haar verontrusting te ventileren over de huidige politieke situatie. ‘In de ogen van de jury heeft het makerschap van Kennedy de afgelopen seizoenen een sterke ontwikkeling doorgemaakt, zelfs in de mate dat er momenteel van een klein maar groeiend oeuvre gesproken kan worden. De jury vindt het extra interessant dat de ontplooiing van haar geprononceerde (en daarmee ook kwetsbare) werk plaatsvindt bij het Nationale Toneel, dat met zijn gastheerschap aan Kennedy risico’s durft aan te gaan.’

Kees Hulst (links) en Maria Kraakman (midden) met hun prijzen (ANP) Beeld ANP
Kees Hulst (links) en Maria Kraakman (midden) met hun prijzen (ANP)Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden