KPN schrapt in drie jaar 5.000 banen

KPN wil de komende drie jaar hard groeien tot een jaaromzet van 15 miljard euro – bijna een kwart meer dan het afgelopen jaar – maar met minder personeel.

Van onze verslaggever Peter van Ammelrooy

De telecomleverancier en ict-dienstverlener kondigde bij de presentatie van zijn jaarcijfers dinsdag aan de komende twee jaar 2.000 arbeidsplaatsen te schrappen. Die komen bovenop de 8.000 ontslagen die KPN in maart 2005 al aankondigde voor de periode tot 2009.

Automatiseringsbedrijf
Het bedrijf had eind 2007 meer dan 43 duizend werknemers in dienst, waarvan 25 duizend van Getronics, het kwakkelende automatiseringsbedrijf dat KPN vorig jaar oktober inlijfde. De nieuwe maatregelen betekenen dat KPN de komende drie jaar van meer dan een tiende van zijn personeel afscheid neemt.

Bij de nieuwe aanwinst Getronics voorziet bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer voorlopig geen banen verdwijnen: ‘Het is in die sector al moeilijk genoeg om mensen te vinden en vast te houden.’ De aangekondigde ontslagen treffen de werknemers die in de ‘oude technologie’ werken – de voormalige divisie van de vaste telefonie.

Nieuwe strategie
De banenreductie is een van de onderdelen van een nieuwe strategie die onder de vlag ‘terug naar groei’ wordt gevoerd. KPN snijdt onder meer in het aantal merken. ‘We voeren een multi-brand strategie, maar we hebben wel erg veel merken’, stelde Scheepbouwer. Er zullen er drie van de huidige tien overblijven: KPN, Hi en Telfort.

Een ander speerpunt is het verlies aan vaste lijnen, waarvan de opzeggers niet overstappen op andere diensten van KPN, zoals bellen via internet (voip). In het laatste kwartaal zegden 190 duizend klanten hun vaste telefoonlijn op. Daarvan kozen er slechts 90 duizend voor Internetplusbellen, het pakket dat voip en breedband internet combineert.

‘Dat nettoverlies aan lijnen willen we in 2010 terugbrengen naar nul’, aldus financieel directeur Marcel Smits. Het tempo waarin de klanten van KPN hun vaste lijn loopt wel terug: in het vierde kwartaal van 2006 waren dat er 357 duizend – 167 duizend meer dan in het afgelopen kwartaal.

Mobiele telefonie
Meer geld moet er ook worden verdiend aan mobiele telefonie. KPN hoopt dat zijn bellende klanten ook meer gaat internetten met hun gsm. De opbrengsten uit mobiele data bedragen 21 procent van de omzet bij de mobiele tak – een jaar geleden was dat 16 procent.

Het loopt nog niet storm met mobiel internetten, geeft Smits toe. ‘Zo'n tweederde uit de inkomsten zijn te danken aan sms.’ KPN wil in het tweede kwartaal van dit jaar televisie via mobiel uitrollen. Daarbij pikt de gsm een signaal uit de ether op – in plaats van de verzending van beelden via umts en hsdpa (mobiel internet).

De techniek is klaar, over tarieven kan Scheepbouwer nog niets zeggen. ‘We moeten nog bekijken of het een nichemarkt wordt met hoge tarieven of iets voor de massa, waarbij iedereen een beetje betaalt.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden