KPN's muurbloempje Unisource weer terug bij af

Allianties worden in de telecomindustrie net zo snel aangegaan als opgezegd. Terwijl de reuzen bij elkaar kruipen, is muurbloempje Unisource terug bij af....

Van onze redactie economie

AMSTERDAM

'In deze industrie ben je vandaag verloofd, morgen getrouwd en overmorgen weer gescheiden. En dat één keer per maand', zegt de woordvoerder van Unisource sadder and wiser.

Het toch al nooit zo bloeiende internationale samenwerkingsverband van KPN Telecom met de Zweedse en Zwitserse collega's Telia en Swisscom werd het afgelopen weekeinde ruw aan de kant gezet door de Amerikaanse partner AT & T. De Amerikaanse telecomgigant gaat in zijn jacht op grote zakelijke klanten in zee met British Telecom (BT).

Eerder had Telecom Italia getekend bij Unisource, maar koos het bij nader inzien toch maar voor Cable & Wireless. Het Spaanse Telefonica liet het verband in de steek voor Concert (BT en het Amerikaanse Worldcom/MCI). En nu verlaat ook de AT & T de KPN-alliantie. Tot vreugde van KPN-concurrent Telfort, dat in handen is van BT en de NS en nu hoopt op een Amerikaanse voorsprong op KPN. De Amerikaanse ontrouw betekent ook het einde van Worldpartners, de mondiale alliantie die Unisource/AT & T vormde met het Japanse KDD en Singapore Telecom.

Zo is Unisource weer terug waar het vier jaar geleden begon: een samenwerking van de Nederlandse, Zweedse en Zwitserse PTT's. Na de bekendmaking van de samenwerking tussen BT en AT & T belde Unisource vakantievierend Europa direct af op zoek naar zijn toplieden. Het gaat snel in de telecomindustrie, dus is het bedrijf al begonnen met in kaart brengen van 'alternatieve scenario's'. Welke dat zijn, wil Unisource niet zeggen.

Analisten zijn opener. Volgens hen kan Unisource ter opvulling van de Transatlantische lacune op zoek gaan naar een andere Amerikaanse gigant, zoals bijvoorbeeld Worldcom/MCI dat immers met BT in Concert zit. Ook kan samenwerking gezocht worden met een lokaal telecombedrijf in de VS. Daarnaast heeft Unisource de mogelijkheid de basis in Europa verder te versterken om daarna te zien wie wat te bieden heeft.

Het vierde scenario is de stekker eruit trekken, maar dat wordt na alle inzet van de partners niet verwacht. Unisource draait weliswaar al vanaf het begin moeizaam, maar de laatste tijd gaat het juist wat beter. De omzet groeit en de aanloopverliezen verminderen.

Unisource doet dan ook zijn best het opstappen van AT & T te relativeren. De Amerikanen hebben beloofd hun verplichtingen tot juli 2000 na te komen, zodat de klanten er tot dan niet veel van zullen merken. De samenwerking van AT & T behelsde volgens Unisource bovendien slechts eenvijfde van de omzet en vooral een fors deel van de verliezen.

Maar ondertussen doet iedereen het met iedereen en is Unisource na het weekeinde het mondiale muurbloempje. Naast AT & T en BT zitten de andere Europese reuzen Deutsche Telekom en France Telecom met het Amerikaanse Sprint al in Global One. Unisource hoeft echter niet te wanhopen. Na de stunt van AT & T en BT worden de kaarten opnieuw geschud en het afgelopen weekeinde bleek weer hoe trouw de telecombedrijven zijn in hun allianties. Veel van die verbanden stellen inhoudelijk voorlopig ook minder voor dan de groots aangekondigde presentaties doen vermoeden.

Maar het miljardengeweld in de telecom gaat onverminderd voort, zodat er door de problemen van Unisource weer volop gespeculeerd wordt over de toekomst van KPN. Al maanden wordt geopperd dat één van de Amerikaanse telecomreuzen het naar internationale maatstaven kleine KPN wel eens een smakelijke brok kan vinden. Die speculaties worden gevoed door het belang dat het Amerikaanse Ameritech nam in Belgacom en Tele Danmark. Bovendien is KPN juist voor het aangaan van samenwerkingsverbanden losgemaakt van postcollega TPG.

Weinigen zien KPN snel opgeslokt worden door een buitenlandse reus, al was het maar omdat de staat nog een belang van 44 procent heeft . Dat wordt volgens de afspraken nog een paar jaar vastgehouden, maar met de snelle ontwikkelingen is het de vraag hoe hard die belofte is.

KPN is één van die bedrijven die branchegenoten over kan nemen, maar net zo goed zelf opgegeten kan worden. Topman Wim Dik wil van dat laatste niet horen. KPN wil zelfstandig blijven en mikt zelfs op een tweede thuismarkt in Oost-Europa. Waarmee het natuurlijk alleen maar aantrekkelijker wordt voor de op hol geslagen telecommarkt.

Wilco Dekker

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden