KPN draait klanten poot uit met Net.Box

De Net.Box die KPN Telecom op 3 oktober wil introduceren is vier keer zo duur als het vergelijkbare Internet-televisiedoosje dat Amerikanen al sinds zomer 1996 kunnen kopen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

De Net.Box is gericht op consumenten die geen computer hebben en toch gebruik willen maken van het Internet, bijvoorbeeld voor het verzamelen van informatie en nieuws, en het versturen van elektronische berichten (e-mail). Met de Net.Box kunnen zij op hun televisie web sites oproepen van het Internet.

In Amerika is een soortgelijk product al twee jaar te verkrijgen onder de naam WebTV. Bijna een half miljoen exemplaren zijn inmiddels verkocht. Het kastje kost 99 dollar (200 gulden).

Prijsbewuste consumenten hoeven zich geen twee keer te bedenken welk systeem zij prefereren, alleen, WebTV is hier nog niet te koop. 'Pas in september komt meer duidelijkheid wanneer WebTV in Europa wordt gelanceerd', zegt een woordvoerster van Philips. Dit bedrijf is de grootste van vier producenten van WebTV-decodeerddoosjes.

Het Californische WebTV wil zelf geen kastjes gaan maken, maar zich concentreren op verbetering van het product en de abonnee-inkomsten. Het heeft de productie daarom uitbesteed aan Philips, Sony, Samsung en Mistubishi.

Vorig jaar kondigde Philips al aan dat WebTV naar Europa zou komen, maar de Amerikanen van WebTV piekeren zich suf over hun marktbenadering. In Amerika komen WebTV-gebruikers terecht op een speciaal hoofdmenu dat is toegespitst op de mogelijkheden van WebTV. Voor een soortgelijke benadering in Europa moeten in talloze talen varianten worden ontwikkeld. Dat kost tijd en geld.

Het alternatief is om in Europa gebruik te maken van de bestaande toegangspoorten tot het Internet, zoals het Nederlandse WorldAccess/Planet Internet, XS4LL, EUNet of Worldonline. In dat geval kan WebTV volgende maand al in zaken, maar moet het tevens een lucratieve inkomstenbron missen. In de VS zijn het juist de maandelijkse abonneebetalingen die een flink deel van de omzet genereren.

Door de aarzelingen van WebTV krijgt het twee jaar geleden opgerichte NetGem alle ruimte om in Europa voet aan de grond te krijgen. Pas vorig jaar werd het eerste kastje gelanceerd. Dit jaar verwacht het Franse bedrijf al tweehonderduizend exemplaren af te zetten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden