Korting op je belkosten in ruil voor sms-reclame

amsterdam KPN gaat experimenteren met reclame via SMS. Volgens Stephen Hufton van KPN gaat het voorlopig nog om een proef onder mensen die prepaid-bellen, en kan iedereen die geen reclame wil ontvangen de berichten weigeren....

Jasper Karman

Zitten mensen wel te wachten op reclame via SMS?

‘Ik denk dat veel mensen helemaal geen bezwaar hebben tegen reclame, maar dat ze zich vooral ergeren aan reclame die niet voor hen bedoeld is. Ik erger me bijvoorbeeld enorm aan de onnozele reclame voor inlegkruisjes, omdat ik die dingen toch niet nodig heb.’

En via SMS krijg je dat soort reclame niet?

‘Nee. Daarin gaat SMS-reclame veel verder dan bijvoorbeeld de ja/nee-sticker op de brievenbus. Bij SMS-reclame maak je een profiel aan, met daarin je eigen interesses en voorkeuren. Ik houd bijvoorbeeld van wijn en voetbal. Als ik dat doorgeef, dan krijg ik alleen maar reclame over die onderwerpen. Dat is fijn voor mij omdat ik geen reclame krijg die niet voor mij bedoeld is, en fijn voor de adverteerder, omdat hij alleen maar mensen bereikt die echt in zijn product zijn geïnteresseerd.’

Hoeveel mensen krijgen de berichten op hun telefoon?

‘We houden nu een proef onder alle klanten die prepaid bellen met KPN. Dat zijn er ongeveer vijf miljoen. Als alles goed gaat, krijgen daarna ook mensen met een abonnement de reclame-sms’jes.’

Hoe ziet de reclame eruit?

‘Op termijn gaan we ook beeld en geluid gebruiken voor de reclames, maar tijdens de testfase zijn het gewoon regeltjes tekst die we toevoegen aan sms’jes die onze klanten toch al krijgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het berichtje dat je krijgt als je je beltegoed opwaardeert, of als je een voicemailbericht hebt. Je krijgt dus geen apart bericht met daarin reclame. We weten niet of dat ook zo blijft, maar uiteindelijk bepaalt de klant dat helemaal zelf.’

Jasper Karman

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden