Korte a-lijnen en Engelse theejurken

Mode..

Milou van Rossum

Een halfjaar geleden wist Frida Giannini een hoop mensen boos te makenmet haar eerste vrouwencollectie voor Gucci. Gucci, dat staat voor glamour,en niet voor lieve bloemetjesjurken en sportieve bermuda's, was de kritiek.De nieuwe creative director van het huis had een zinvol verweer. Vrouwen,zei ze, zitten nu eenmaal niet de hele tijd in limousines en nachtclubs.Die hebben ook kleren nodig voor hun gewone leven.

Of Giannini meende geen fluit van wat ze zei, of ze is erg geschrokkenvan het commentaar, want haar tweede collectie, voor winter 2006/2007,heeft niets te maken met een doorsnee vrouwenleven. Er zat werkelijk geenkledingstuk tussen dat je voor zonsondergang aan zou kunnen.

David Bowie en glamrock waren haar inspiratiebronnen, en ze vertaaldedie naar ultrakorte, gedrapeerde jurkjes in paars, rood en goud, bontjassentot aan de vloer, stijve witte en gouden satijnen broekpakken met broekenmet zeer lange, wijd uitlopende pijpen. Het deed denken aan Dolce & Gabbana, oude Versace en, ja, Gucci onder Tom Ford. Alleen in een enkelelange, effen avondjurk was iets terug te vinden van de ingehouden stijl vanGiannini's eerste show.

Versace zelf, een paar seizoenen geleden nog ten dode opgeschreven, isbezig met een revival. Het bedrijf is stevig geherstructureerd en DonatellaVersace is in vorm. Voor komende winter blijft ze ver weg van de prints ende gouden versieringen waar het merk groot mee is geworden en ging ze meein de soberheid die komende winter een hoofdrol speelt: blauwe, zwarte,grijze en paarse korte jurkjes in een a-lijn, vaak met een grafischeuitsnede bij de hals, stijlvolle, al even korte (bont)jasjes, aan de benende leggings uit de jaren tachtig.

Een andere belangrijke catwalktrend voor vrouwen: mannenkleren. De showvan Dolce & Gabbana was een feestelijke, op Napoleon geïnspireerdeparade 'militaria'. Jasjes vol gouden knopen, driekwart broeken met dubbeleknoopsluitingen boven witte kousen, lange strakke beige broeken in stoerelaarzen met beslag, winterjassen met een flinke riem eromheen.

Die masculiene, maar evengoed sexy outfits werden afgewisseld met deempire-jurken van Josephine: transparant, de tailleband net onder de boezemgeplaatst, de schouders bloot, en, tijdens de finale, zo uitbundig versierdmet parels en andere kralen dat het geluid ervan de muziek overstemde.

Het pas de laatste jaren hippe Burberry viert dit jaar het 150-jarigbestaan. Christopher Baileys vrouwenshow voor Burberry Prorsum, het meestmodieuze label van het Engelse huis, was een rustige serie variaties opBritse klassiekers: de geruite rok, de geprinte 'teadress', het tuttigetruitje, het grijze flannel mannenpak, de smoking en uiteraard detrenchcoat. Uitgevoerd in gewatteerde stof en voor de gelegenheid vet metbont versierd: aan de mouwen, zoom en kraag, bij een paar jassen was zelfsde gehele onderkant van bont gemaakt.

Maar misschien het meest Brits was de styling. Truitjes gingen over eenjurk, en de modellen droegen bij hun chique kleren gebreide mutsen enzonnebrillen, een ode aan, zei Bailey, 'de slordige manier waarop alleenEngelse meisjes hun kleren dragen.'

Milou van Rossum

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden