Koreanen helpen Philips aan plat beeldscherm

Met een investering van 3,4 miljard gulden haalde Philips gisteren de schade in van falend onderzoek. In een klap loopt het elektronicaconcern weer voor in de race om platte beeldschermen....

's Werelds grootste beeldbuizenfabrikant, Philips, dreigde de overstap te missen naar platte beeldschermen, maar stak daar gisteren een stokje voor met een investering van 1,6 miljard dollar (3,36 miljard gulden). Dankzij de miljarden die Philips vorig jaar verdiende aan de verkoop van PolyGram kon topman Cor Boonstra maandag een samenwerkingscontract tekenen met LG Electronics. Daarmee koopt Philips toegang tot moderne technologie en moderne productiecapaciteit.

Dat is net op tijd om te profiteren van een markt die explosief groeit. Platte beeldschermen worden namelijk niet alleen gebruikt in schootcomputers, maar steeds vaker in bureaumonitoren. Het afgelopen jaar verachtvoudigde (!) de wereldwijde verkoop van platte bureaubeeldschermen tot 850 duizend stuks in het eerste kwartaal van 1999, aldus marktonderzoeksbureau DisplaySearch in Texas. Van iedere honderd kantoorcomputers, zijn er inmiddels vier gekoppeld aan een plat beeldscherm.

Meer dan de helft van deze schermen wordt verkocht aan bedrijven in Japan, waar de kantoren klein zijn en een plat beeldscherm kostbare bureauruimte bespaart in vergelijking met beeldbuismonitoren. Elders in de wereld is de opmars echter eveneens onmiskenbaar. Amerikaanse ondernemingen kochten er in de eerste drie maanden van het jaar honderdduizend, zes keer zoveel als een jaar eerder.

De getallen zijn nog niet bijzonder groot, zeker niet als ze worden vergeleken met de tientallen miljoenen beeldbuizen die jaarlijks worden gebruikt in monitoren en televisies. Maar de hoge verkoopprijs van platte schermen maakt veel goed. Een platte computermonitor is gemiddeld drie keer zo duur als een beeldbuismonitor. De prijzen zullen zelfs verder stijgen, omdat er een wereldwijd tekort is aan productiecapaciteit. De huidige markt van acht miljard dollar zal dan ook snel stijgen, tenminste met 20 procent per jaar, zei Boonstra.

Die markt mag niet worden gemist, vinden ze bij Philips. 'Philips streeft naar een leidende positie in de beeldschermmarkt van de digitale toekomst, op dezelfde wijze als cathode ray-buizen hebben geholpen om Philips dertig jaar lang een leidende rol te laten spelen in de televisiemarkt', zei Gerard Kleisterlee, de directeur van Philips' Componentendivisie die de platte schermen maakt.

Er was één probleem, Philips had de kennis niet in huis. De onderzoekers in Eindhoven dachten jarenlang dat de toekomst was weggelegd voor platte LCD-schermen op basis van diode-technologie. Dat bleek een misvatting. Massaproductie kwam niet op gang. Voor honderden miljoenen guldens kocht Philips zich in 1997 daarom in bij het Japanse Hosiden dat LCD-schermen maakt op basis van TFT-technologie - technologie die vrijwel alle Japanse fabrikanten gebruiken en die de snelste en scherpste schermen oplevert.

Het samenwerkingsverband met Hosiden dat ook nog eens honderden miljoenen aan aanloopverliezen leed, bracht Philips niet het leiderschap waarop de Nederlanders wellicht hadden gehoopt, want nu volgt de samenwerking met de Koreanen.

Die samenwerking is anders van opzet. Ten eerste is de investering veel groter, en Philips wordt samen met LG in een klap 's werelds grootste producent van moderne LCD-schermen. Bovendien is de joint venture vanaf de eerste dag winstgevend. 'De verwachting is dat Philips en LG in 2001 of 2002 een wereldmarktaandeel hebben van 20 procent', zegt de woordvoerster van Philips' bedrijfsonderdeel voor platte beeldbuizen.

De fabriek van Philips en Hosiden blijkt een inmiddels verouderde productielijn te hebben. Philips, dat nu 80 procent van de fabriek bezit, zal er kleinere schermpjes gaan produceren voor zaktelefoons en palmcomputers. Met de Koreanen zullen de grotere schermen worden gemaakt voor schootcomputers en desktop-pc's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden