Muziek Cd-recensie

Koreaanse pianist Seong-Jin Cho laat lucht toe in zijn spel (vier sterren)

In de zomer van 2017 maakte de Koreaan Seong-Jin Cho zijn debuut in Meesterpianisten, een serie met aanzien, in het Amsterdamse Concertgebouw. Hij was pas 23. Helemaal overtuigend was het nog niet. In Mozarts Sonate in f-groot (KV 332) bleef hij wel heel ver weg van de veel zachtaardigere klank van de fortepiano waarvoor de muziek is bedoeld, rappe frases gingen verloren door Cho’s pedaalgebruik en de toch al royale galm.

Op zijn opname van het stuk trekt hij wederom wat sprints in het Allegro assai, maar verder lijkt het alsof je een andere pianist hoort. De tonen rollen eruit en hij laat veel lucht toe in zijn spel. In Mozarts Twintigste pianoconcert maakt hij muziek met Yannick Nézet-Séguin en het Chamber Orchestra of Europe. Het orkest geeft direct vol gas en Yannick maakt opera van het orkestaandeel: bij geen andere opname krijg je zoveel drama; dit is geen uitvoering voor wie snel overprikkeld raakt. Als Cho de door Beethoven gecomponeerde cadens speelt, is er geen ontkomen meer aan. De editing is suboptimaal.

Seong-Jin Cho: Mozart. Deutsche Grammophon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.