INTERVIEW

Koperen rits, donkerblauw en zwart: 'Mooi, maar met een rauw randje'

Hij werkte bij Viktor & Rolf en werd baas van een jeansmerk. Erik Frenken is nu eigenaar van Avelon, een succesvol Nederlands modemerk. Vandaag geeft hij voor het eerst een show tijdens de Modeweek in Parijs.

Erik Frenken. Beeld Ivo van den Bent
Erik Frenken.Beeld Ivo van den Bent

Erik Frenken (38) is al bijna een jaar bezig met de voorbereidingen van de show van vanavond. Aanvraag, tijdstip, locatie, collectie, modellen, make-up, licht, geluid, uitnodigingen en de stoelverdeling ter plekke. Alles moet kloppen. Want in Parijs staat hij tussen grote namen als Dries Van Noten, Yves Saint Laurent en Céline die deze week hun nieuwe collectie presenteren in Parijs.

'Deze show is een belangrijke stap. Zowel voor Avelon, als voor mij als ontwerper. Het merk zit op een kantelpunt. Na vier jaar is het geen start-up meer, het wordt steeds bekender. Er ligt een solide basis, we hebben genoeg verkooppunten en we werken met betrouwbare producenten. Nu ben ik als ontwerper weer toe aan een show. Ik ben de laatste tijd minder met de organisatie en meer met het ontwerp bezig. Dat zie je aan de collectie, die heeft meer diepgang', zegt Frenken.

Hij loopt geroutineerd langs de rekken in zijn Amsterdamse studio en haalt er af en toe een kledingstuk uit. Om de 'diepgang' te laten zien. Waar vier jaar geleden vooral exclusieve spijkerbroeken en casual stukken als T-shirts hingen, hangt nu een complete collectie. Een gekleurde geplisseerde rok, een trenchcoat van gewassen zijde, een sweater van raffia-achtig materiaal, een wit leren jack met franjes, een verleidelijke lange zwarte avondjurk gemaakt van zijde en leer.

Cum laude

Erik Frenken is op 9 maart 1976 geboren in Berkel en Rodenrijs. Hij heeft gestudeerd aan de Kappersacademie, de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (cum laude) en ten slotte aan Central Saint Martins College of Art and Design in Londen (ook cum laude). Na zijn studie heeft hij ongeveer een half jaar bij Alberta Ferretti in Milaan gewerkt. In februari 2004 wordt hij aangenomen bij Viktor & Rolf in Amsterdam. Hij groeit uit tot hoofdontwerper van de vrouwencollecties. In 2008 vraagt jeansmerk Blue Blood hem om een nieuw merk vorm te geven: Avelon. Als Blue Blood in 2009 failliet gaat, neemt Frenken Avelon over.

Edgy streetwear

Frenken maakt kleren die het midden houden tussen luxe designermode en edgy streetwear. Draagbaar en cool. Onderscheidend, maar niet schreeuwerig. Of zoals de ontwerper het zelf zegt: mooi, maar wel met een rauw randje. Twee belangrijke stijlkenmerken zijn de koperen rits en de combinatie van donkerblauw met zwart. Zijn werk slaat aan, want Avelon wordt momenteel verkocht bij ruim tweehonderd winkels wereldwijd. En dat zijn niet de minsten: Luisa Via Roma, Oak New York City, Opening Ceremony en, dichter bij huis: de Bijenkorf.

Frenken studeerde in 2002 cum laude af aan de kunstacademie in Den Haag. Krap twee jaar later rondde hij de meest prestigieuze modeopleiding ter wereld af, de masteropleiding van Central Saint Martins in Londen. Alweer cum laude. 'Zowel in Den Haag als in Londen heb ik keihard gewerkt. Ik heb serieus alles opzijgezet voor mijn studies. Dat moest ook wel, want ik heb daarvoor jarenlang met mijn ziel onder mijn arm gelopen omdat ik niet wist wat ik moest doen.'

Als puber bleef hij tot twee keer toe zitten in de derde klas van de havo, omdat hij zoveel blowde. Dat blowen was zijn manier van omgaan met zijn gescheiden ouders, een stuk of twintig verhuizingen, een alcoholische en later zieke vader. Nadat hij voor de tweede keer was blijven zitten, meldde hij zich aan bij de kappersschool. Hij was twee jaar in dienst bij een salon in een van de chicste straten van Den Haag. Toch besloot hij alsnog de havo af te maken, zodat hij naar de kunstacademie kon. 'Pas daar ontdekte ik dat ik wel degelijk ambities had.'

Erik Frenken. Beeld Ivo van der Bent
Erik Frenken.Beeld Ivo van der Bent

Viktor & Rolf

Toen ging het hard. Tijdens zijn studie aan Central Saint Martins won hij met zijn werk internationale prijzen, hij werd door modeblad ELLE uitgeroepen tot de beste Nederlandse ontwerper en het Haags Gemeentemuseum kocht een aantal van zijn stukken uit zijn eerste afstudeercollectie. Eenmaal afgestudeerd ging hij aan de slag bij Alberta Ferretti in Milaan en daarna werkte hij vier jaar bij Viktor & Rolf in Amsterdam. Bij het bekendste ontwerpersduo van Nederland heeft hij op hoog niveau de ontwikkeling van een klein naar een groot modemerk van dichtbij meegemaakt.

'Mijn tijd bij Viktor & Rolf vormde de basis van mijn professionele leven. Ik begon als stagiair, toen ze op het punt stonden om Flowerbomb te lanceren. Na twee jaar werd ik hoofdontwerper van de vrouwencollecties. Toen ik wegging, zaten er een man of dertig. Het is een heel bijzondere ervaring geweest. Ik kon me er ontwikkelen en kreeg de kans te kijken hoe het eraan toegaat in de top van de modewereld.'

In 2008 verruilde hij Viktor & Rolf voor Blue Blood. Vanuit de modewereld werd wisselend gereageerd op zijn overstap. Want wie verruilt nou een designerlabel voor een spijkerbroekenmerk? Frenken dus.

Hij wilde zijn kleren terugzien bij vrouwen van zijn eigen leeftijd, en die kopen geen ingewikkelde designermode. Bovendien liep hij al sinds zijn studie in Den Haag met het idee een eigen label te beginnen. Bij Blue Blood kreeg hij de kans een nieuw merk uit te bouwen: Avelon.

Sinds het faillissement van Blue Blood, nu vijf jaar geleden, is Frenken eigenaar van Avelon. 'Mijn ambitie is om van Avelon een merk te maken dat wereldwijd bekend is. We zijn goed op weg. Zeker in Nederland zijn we redelijk bekend. De collecties zijn flink gegroeid en sinds vier jaar maken we ook mannenmode. Nu is het tijd voor de volgende stap. Deze show is pas het begin.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden