Koorstemmen verschaffen de balsem die het barokgenie verdient

Op 12 september 1764, 250 jaar geleden, overleed de Franse componist Jean-Philippe Rameau. Tijdens zijn uitvaart in Parijs klonk beproefde afscheidsmuziek: het Requiem van Jean Gilles. Het treurstuk werd voor het eerst uitgevoerd tijdens Gilles' begrafenis in 1705. In 1774 voer Lodewijk de Vijftiende er nog mee ten hemel.

De Amerikaanse barokdirigent Skip Sempé heeft deze lijkmis gereconstrueerd. Het eerste wat opvalt is de vorstelijke nagalm van de opnamelocatie, de Sint-Walburgakerk in Brugge. Het tweede: de zangers, onder wie de Nederlandse sopraan Judith van Wanroij, zetten in een prettig gerafelde liveregistratie geen blanke oudemuziekstemmen op.

Naar historisch voorbeeld voegt Sempé ook stukken van Rameau in. Droef klaagt de hobo die is overgewaaid uit de opera Castor et Pollux. In een deeltje Dardanus wenen de fagotten. De koorstemmen van Collegium Vocale Gent verschaffen de balsem die het barokgenie verdient.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden