TV-recensie #lekkerfred

Kookfilmpjes van Vjèze Fur zijn een fijne reactie op de humorloze foodies en fitgirls van het moment

Een jaar geleden begon Freddy Tratlehner, beter bekend als Vjèze Fur van De Jeugd van Tegenwoordig, kookfilmpjes op Instagram te zetten. In de eerste maakte hij een Franse omelet. Een paar weken later las hij in een gek stemmetje, als van een plat-Amsterdams vrouwtje, een recept voor ‘mayomenèse’ voor. 

Onder de noemer #lekkerfred plaatste hij de video’s. Terwijl hij designerkleren draagt, prakt hij kreeft (‘Eén volk, één smaak, één prak’) en giet hij olie of strooit hij zout van grote hoogte in de pan. Hoewel het opzettelijk rommelig en amateuristisch oogt, is te zien dat Tratlehner eigenlijk best goed kan koken.

De razendsnel en een tikje psychotisch gemonteerde video’s deden zijn volgersschare in korte tijd ontploffen en maakten van Tratlehner opeens een culinair fenomeen. Vooral de onmiddellijke omarming van media en commercie maakt #lekkerfred tot een interessante casestudy. 

Hij maakte filmpjes met sterrenchefs als Ron Blaauw en Joris Bijdendijk. Werd gesponsord door de Bijenkorf. Deed reclamecampagnes voor Albert Heijn (‘Flessen met Vjèze’), Oreo en Deliveroo. Kondigde een Lekker Fred-kookboek aan dat in het najaar verschijnt. En was te gast bij Koffietijd, RTL Boulevard en Laat op één. ‘Ben je al benaderd voor een kookprogramma?’, vroeg Nadia Moussaid.

‘Benader mij’, zei hij. ‘Iedereen kan mij bellen.’

De VPRO keek vermoedelijk ook die avond. Donderdagavond is zijn ‘absurdistische kookprogramma’ Lekker Fred in het land te zien op NPO 3. In de twintig minuten durende korte film, deels kook-, deels sketchshow, moet Tratlehner zeewier, kruiden en schelpen meenemen om in Zeeland met sterrenkok Edwin Vinke te mogen koken.

Onderweg belandt hij in eigenaardige situaties, zoals wanneer hij Flipje van de Betuwe per ongeluk vermoordt met een baksteen. ‘Ik moet er even aan wennen hoor’, zegt Tratlehner, kijkend naar het lijk. ‘Komt wel even binnen bij me.’ Even later rijdt hij een man verkleed als een kweekzalm dood.

De sketches zijn niet bijzonder verfijnd of zorgvuldig gemaakt, maar wanneer Tratlehner optreedt als ironische presentator, is hij in zijn element. Er schuilt in hem zeker een Michiel Romeyn, maar dit programma is nog geen Jiskefet. Enfin, op Instagram blijft #lekkerfred leuk. 

Koken is big business. Dat verklaart deels waarom Tratlehner zo snel zijn naam kon vestigen en waarom bedrijven op zijn bekendheid en direct inzetbare improvisatietalent mee willen liften. En media watertanden natuurlijk bij het makkelijk te behappen gerecht: BN’er, leuke filmpjes en koken. 

Bovenal is het een fijne reactie op humorloze foodies en fitgirls (‘fitkechjes’ volgens Tratlehner) voor wie eten draait om weinig vet, natuurlijke suikers en eiwitten. #lekkerfred gaat om veel plezier, veel proberen en veel falen, veel boter in de pan, veel vlekken maken (liefst op je Prada-shirt) en vooral veel proeven. 

In zijn eigen woorden: ‘OMG! Ik loef dit zo hard.’

Lekker Fred in het land. Beeld VPRO
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden