Reportage Dansvoorstelling

Koning van de panna’s Nasser El Jackson speelt in een dansvoetbalvoorstelling

De wereldkampioen freestylevoetbal kijkt in de dansvoetbalvoorstelling Ball verder dan balcontrole. 

Repetitie voor de voorstelling Ball van Guilherme Miotto/ Corpo Máquina. Foto Simon Lenskens

Ball
Regie: Guilherme Miotto | Corpo Máquina, in coproductie met Theaterfestival Boulevard, DansBrabant en Ballet National de Marseille. 
Dans: Nasser El Jackson. 
Première 7/8, Verkadefabriek, Den Bosch. Aldaar t/m 8/8. Daarna in Italië, Frankrijk en Nederland (Eindhoven, Tilburg, Breda, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Maastricht en Amsterdam)

‘Is dit mooi? Wanneer mijn kop weg is en de bal mijn hoofd lijkt?’ In de theaterzaal van de Verkadefabriek in Den Bosch kijkt tweevoudig wereldkampioen straatvoetbal vragend naar choreograaf Guilherme Miotto (38). Die antwoordt in zinnen van maximaal twee woorden. ‘Heel mooi’, ‘ja, zo’, ‘nee, langzamer’ en ‘meer dizzy’. En weer dolt en tolt Nasser El Jackson (23) met zijn rubberbal. Die lijkt aan ledematen te kleven. Het ding glijdt over zijn schouder, naar zijn wang, tussen zijn kuiten, tegen zijn billen. Het ronde rubber plakt aan zijn hielen. Baltovenaar, wordt El Jackson genoemd. Koning van de panna’s. Terecht.

Repetitie voor de voorstelling Ball van Guilherme Miotto/ Corpo Máquina. Foto Simon Lenskens

De jongen uit Tilburg-Noord, geboren in de Sibeliusstraat als Nasser El Hajoui, werd niet voor niets twee keer wereldkampioen freestyle -straatvoetbal, in 2012 en 2013 in de categorie groundmoves. El Jackson is ambassadeur voor de KNVB, bestiert een voetbalschool, heeft een eigen avatar in FIFA Street 4 en geeft wereldwijd voetbalshows met het zeskoppige Elite-Freestyleteam en andere platforms voor urbancultuur. Met een sponsorcontract van Adidas en Aktiesport op zak kan deze YouTubeheld leven van zijn sport. Toch blijft hij iedere maandag voetballen met buurtkinderen, vrijwilligerswerk. Maar nu even niet. Vandaag beleeft Nasser El Jackson tijdens Theaterfestival Boulevard zijn doop als danser. Daarna gaat hij met deze danssolo op tour door Italië, Frankrijk en Nederland.

Samen met Miotto legt hij de laatste hand aan Ball, een mix van straatvoetbal en moderne dans. Het lijkt een duet met de bal. Of beter: een trio, wanneer je de vloer meetelt. Ball vertelt geen biografisch verhaal. Miotto wil dat Nasser zijn lichaam laat spreken, oftewel een performance maakt door instinctief zijn bewegingsimpulsen te volgen, en andere dingen te uiten dan balcontrole, zoals vallen, zwalken, zichzelf verliezen en weer opstaan. Nasser: ‘Ik durf nu veel gekker te doen. Ik heb een vrijheid in mijn lichaam ontdekt.’ Miotto: ‘Nasser heeft enorm veel techniek, maar op een andere manier dan professionele dansers. We nemen de tijd om samen een nieuwe taal te ontwikkelen, zodat hij niet vier minuten piekt, maar vijftig minuten boeit.’

Het valt op dat steeds vaker sportbewegingen tot danskunst worden verheven. In Theaterfestival Boulevard was dit weekend [B] te zien, waarin drie boksers en zeven dansers zich ritmisch en theatraal vastbeten in de motoriek van het boksen, met uppercuts, linkse directe, duiken, dribbelen en sparren. Tijdens Julidans presenteerde de Tsjechische Tereza Hradilková een mooie solo door de verende lichtheid van touwtjespringen te combineren met een autobiografische monoloog en livemuziek. De kunst is er theater van te maken, met spanning die de competitiedrift ontstijgt.

Nasser El Jackson in Ball van Guilherme Miottoo/ Corpo Máquina. Foto Ernest Potters

Miotto, tot zes jaar geleden topdanser in werk van Krisztina de Châtel, Emio Greco, Bruno Listopad en T.R.A.S.H., spotte de baltovenaar toen hij samen met sociaal werker Amine Mbarki, een goede vriend, het project Warriors Foot maakte met veertien jongeren uit Tilburg-Noord. ‘Dat voelde als thuiskomen. Ik ben zelf opgegroeid in een Braziliaanse achterstandswijk van Uberaba. Daar werd ik van de straat geplukt voor een dansproject. Dat was mijn kans. Op mijn 12de had ik een baan bij een dansgezelschap, op mijn 15de een beurs voor een Russische balletschool. Nu ik zo veel jaar diep in de artistieke wereld heb verkeerd, verlang ik terug naar de concrete werkelijkheid.’ Met zijn stichting Corpo Máquina werkt Miotto met ex-gedetineerden, jiujitsuvechters, voetballers en breakdancers. Met succes: zijn solo Rise Up (2015) voor wereldkampioen breakdance Menno van Gorp viel meermaals in de prijzen. Volgend seizoen gaat Miotto weer met voetballers werken, dit keer met voetballende meiden. El Jackson: ‘Mijn jongste zusje heeft haar kicksen al gepoetst.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.