Top en Flop Koning Toto en molloten

Koning Toto wil een Loden Leeuw en nepscoops voor Molloten

Beeld ANP

Top

Altijd weer goed, de prijs die het consumentenprogramma Radar van Avrotros elk jaar uitreikt, of probeert uit te reiken, aan de BN’er met het hoogste irritatiegehalte in een reclamecampagne. De stembussen op lodenleeuw.nl zijn geopend.

Genomineerd voor de Loden Leeuw zijn dit jaar Marijke Helwegen (SecuStrip), Paul Haenen (Pricewise) en Sjaak Swart (Toto). Maandag wordt bekend wie René Froger (EyeLove) zal opvolgen. Swart is de gedoodverfde winnaar, sinds deze week.

Dat komt door een bliksemcampagne van reclamebureau TBWA\Neboko en opdrachtgever Toto, ‘Stem op Sjakie.’ Om de kandidatuur te ondersteunen, werd een nieuw filmpje opgenomen met Koning Toto Swart.

Rapper: ‘Hij won bijna alle voetbalprijzen van de eeuw, maar nu maakt-ie kans op een Loden Leeuw. En als Sjakie wil winnen, dan gaat-ie daar voor, dus help die man winnen en geef je stem door. Zingen, acteren, dat kan hij niet, win jij geen Loden Leeuw dan weet ik het niet. Helwegen en Haenen, voor Sjaak geen partij…’

Swart: ‘Niemand maakt mij Swart, die Loden Leeuw is van mij.’

Ter afsluiting is John de Wolf weer te zien achter een vleugel, met pruik. Zijn afsluiter ‘Kom dan maar’ is gewijzigd in ‘Stem dan maar’. De zelfspot is overtuigend. Moeite doen om een prijs te winnen die je geacht wordt niet te willen winnen: de Toto wint.

Paul Onkenhout

Beeld ANP

Flop

Een opwindende week voor Molloten, de geuzennaam voor Wie is de Mol?-fanatici, een schrikbarend grote groep Nederlandse tv-kijkers en puzzelverslaafden. De kandidaten voor het nieuwe seizoen WIDM, de 20ste jaargang, werden bekendgemaakt.

Het pr-handboek schrijft voor dat je die aankondiging uitsmeert over meerdere dagen, voor een maximaal aantal stenen in de mediavijver. De VPRO kondigt een week lang elke dag een nieuwe Zomergast aan, dus stuurt Avrotros tien ‘mystery boxes’ naar redacties.

In de houten doosjes zaten een Chinese waaier, een USB-stick en een object dat een aanwijzing vormde om wie het ging. Al was die hint niet echt nodig, want op dat stickie stond gewoon een foto van de desbetreffende bekendheid.

Het grappige is: al die redacties die zo’n kistje krijgen, melden direct braaf hun exclusieve nieuwtje. AD kondigt dolblij actrice Jaike Belfort aan, Beau onthult acteur Buddy Vedder, Tijd voor Max krijgt cabaretier Johan Goossens toebedeeld, nu.nl mag Anita Witzier ‘als eerste bekendmaken’ en Linda pakt de primeur van modeontwerper Claes Iversen.

Het is voor de leek al zwaar genoeg om jaarlijks dit circus te aanschouwen. Kunnen de Molloten ter redactie alsjeblieft niet doen alsof het hier om serieuze scoops gaat? Goed, dan graaft deze mol zich even diep onder de grond voor een winterslaapje.    

Haro Kraak

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden