Konijn, hert en doodskop als inspiratie voor pure autonoom

Christophe Coppens..

amsterdam Het kost weinig moeite om de ontwerper op een woensdagmiddag in december te ontwaren in de voormalige kerkzaal van Platform 21 in Amsterdam. Christophe Coppens, couturier te Brussel, is de enige heer tussen een tiental dames, allen gebogen over hun naaiwerk. De stilte en de concentratie is indrukwekkend. Een doodgewone sterveling komt niet dagelijks in de werkplaats van een modeontwerper, of het moet via de televisie zijn, zoals in de tv-documentaire over de Parijse ateliers van modehuis Chanel, waar het er overigens stukken dramatischer aan toe ging dan in het openbare atelier van Coppens.

De ontwerper spreekt op gedempte toon. Hij heeft zijn project ‘No Reference’ genoemd. Geen inspiratieplaatjes, geen schetsboek, geen thema en geen opdrachtgever die straks een draagbare hoed, cape of sierraad verwacht. ‘Pure vrijheid’, aldus Coppens, die die luxe overigens niet lichtzinnig opvat; eerder serieus. De dames die hem vandaag helpen zijn vrijwilligers, maar een enkeling begon wat Coppens betreft wel erg gretig aan de koffiepauze.

Coppens, 39 jaar, geschoold als acteur en theaterregisseur, maakt modeaccessoires. Hij heeft winkels in Brussel en Tokio. Zijn ontwerpen zijn sprookjesachtigs en licht surrealistisch, zijn inspiratie komt niet zelden uit de natuur. ‘Konijntjes, herten, doodskoppen’, zo vat hij het samen.

De Belgische koninklijke familie draagt zijn hoeden, en Coppens levert accessoires voor onder andere Martin Margiela’s modeshows. Voor de huidige tour van Roisin Murphy voorzag hij de zangeres, met stip de best geklede popster van nu, van opzichtige capes en spectaculaire hoeden en hoofdtooien. Dat zijn mooie opdrachten, maar Coppens vindt het bij wijze van therapie dus ook prettig om in volstrekte autonomie te werken.

No Reference leverde 33 curieuze objecten op: van een bal in een tredmolen aan een been, en een hoofdtooi voor twee personen, tot iets wat het meest op een tong vol kiezelvormig braaksel lijkt. Bij elkaar straalt de opstelling het bizarre van een schilderij van Jeroen Bosch uit. In een ideale wereld zou de ontwerper weken achtereen in Amsterdam werken, maar dat laat z’n schema niet toe. Hij komt net terug uit Japan, en hij is vast jurylid van tv-proramma De Designers. Hij probeert de komende weken nog een paar keer naar Amsterdam te komen om te werken. Daarna? Coppens verwacht dat sommige objecten in een videoclip van Roisin Murphy kunnen opduiken.

Gert Jonkers

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden