SerierecensieMotherland

Komedieserie Motherland is een zeer vermakelijke kruising van De luizenmoeder en Toren C. ★★★★☆

Dus veel ongemak en plaatsvervangende schaamte. De makers beheersen het genre tot in perfectie.

De belangrijkste personages in seizoen 1 van de comedy Motherland. Vanaf links: Paul Ready als Kevin, Diane Morgan als Liz en Anna Maxwell Martin als Julia.

Het is het enige rustige moment van de hele serie: aflevering 1 begint met de stilte van een park, gevangen in een totaalshot, waarna de camera zwenkt en op de nabijgelegen straat een te hard rijdende auto oppikt. Daarin zit een gestreste vrouw die wel haar opvallende rode jas heeft aangedaan, maar zo te zien haar ochtendritueel verder niet helemaal heeft kunnen voltooien. Met op de achterbank twee kalme kinderen schreeuwt ze tegen haar telefoon (blijkbaar had ze er niet op gerekend de kinderen naar school te moeten brengen en blijkbaar dreigt ze overal te laat te komen). Ze passeert hier en daar ouders met kinderen die ontspannen wandelen of in een speeltuintje zitten – we komen ze allemaal later nog tegen. Na een hindernisvolle rit arriveert ze in een lege school: studiedag!

Enfin, die scène loopt nog even door en wordt alleen maar beter – de vrouw blijkt een meester in het jezelf ergens doorheen bluffen om erna te constateren dat je problemen alleen maar groter zijn geworden. Door de opgevoerde snelheid, de staccato-dialogen en de perfecte timing van de acteurs ben je na 5 minuten de wereld in gezogen van deze vrouw: Julia (Anna Maxwell Martin), een succesvolle evenementenorganisator, moeder van twee jonge kinderen en in het bezit van een fraai huis in een aangename wijk in Londen. Een man? Die heeft ze wel, maar die zien we, in het eerste seizoen althans, alleen als hij elders (boot, kartbaan, vrijmibo) aan de telefoon zijn steun betuigt aan ‘welke beslissing dan ook’ die zij neemt.

Die overdrijving is typerend voor de comedyserie Motherland, voor het eerst in 2016 uitgezonden door de BBC, waarvan BBC First nu de drie seizoenen achter elkaar uitzendt. Korte seizoenen, met korte afleveringen, ook wel lekker in deze drukke kijktijden. Die jas van Julia bijvoorbeeld, gaat de eerste aflevering niet meer uit. Eten probeert ze de hele dag maar zal niet lukken, zodat het enige wat naar binnen gaat witte wijn is. En als een collega-moeder tegen Julia zegt dat ze toch zo ontzettend hard werkt en dat zij dat nooit zou kunnen, omdat ze daarvoor écht te veel van haar kinderen houdt, valt een ander bij: ‘Ik doe álles voor mijn kinderen, ik zou zelfs mijn leven voor ze geven.’ Julia: ‘Ik ook... als ik geen keus had.’

Om de sfeer te schetsen: Motherland is De luizenmoeder gekruist met Toren C: moderne luxeproblemen op de hak genomen in scènes waarin plaatsvervangende schaamte niet zelden de kop opsteekt. Het is een genre waarvan je moet houden, maar de makers van Motherland beheersen het tot in de perfectie. Die makers zijn het echtpaar Helen en Graham Linehan en scenarioschrijver Sharon Horgan, die ook al scenarist en hoofdrolspeler was in een andere fijne puntige comedy, Catastrophe, ook goed voor vier sterren in de Volkskrant

De personages zitten op de grens van mens en stereotype, naast Julia zijn dat: Liz (Diane Morgan), de arme, alleenstaande, grofgebekte moeder, Kevin (Paul Ready) , de veel te softe en sukkelige vader en Amanda (Lucy Punch), de blonde, rijke, zelfbewuste moeder, die weer een van de andere moeders als een gewillig schoothondje om zich heen weet. Geliefd onderwerp en een rode draad in het eerste seizoen: kinderpartijtjes. ‘Je moet zo veel mogelijk uitnodigingen versturen', raadt Liz Juli aan. ‘Als je er dertig verstuurt, krijg je er dertig voor terug. Dan staan er dus tegenover een dag werk, dertig middagen vrij.’ Maar nee, de rust uit het openingsbeeld zal echt nooit terugkeren, ook niet tijdens een van die partijtjes, want er is, zo ondervindt Julia, een verschil tussen wegbrengfeestjes en meedoenfeestjes. Het is een wonder dat ze aan het einde van het seizoen nog een baan heeft. En haar man een vrouw.

Motherland

Komedie

★★★★☆