Knuffelbare hogere verleidingskunst

Boekverkopers kozen onlangs voor het vijfde achtereenvolgende jaar Het Mooiste Boekomslag. Iedereen die in een boekwinkel werkt, kon zijn of haar voorkeur kenbaar maken via een internetsite....

Laten nou al die boekverkopers, die sinds jaar en dag roependat er een plaatje op het omslag hoort, omdat anders het boekniet verkoopt, vallen voor een typografisch omslag. Zij verkozende cover van Extreem luid & ongelooflijk dichtbij, debestseller van Jonathan Safran Foer: de vette blauw-metallicletters vullen het hele vlak en stulpen door reliëfdruk ook nogeens uit het karton.

Vooral dat laatste maakt de boekenkoper gulzig. Ga maarkijken in de boekwinkel. Het boek wordt opgepakt, betast engestreeld. De winnaar van vorig jaar was al net zo'n knuffelboek;niemand kon weerstand bieden aan de neiging de kattenstaart beette pakken die Piet Schreuders aan Het Grote Boek van DePoezenkrant had gehangen. Er mag dan geen foto op Foers coverstaan, de jonge Amsterdamse ontwerper Roald Triebels maakteniettemin een (zinne)beeldend omslag, en liet daarmeegerenommeerde ontwerpers als Office of CC, Tessa van der Waalsen Anneke Germers achter zich. Onder de nominaties bevond zichtevens het omslag van het door critici bejubelde Joe Speedboot,ontworpen door Studio Jan de Boer.

Studio Jan de Boer?

Bij het horen van die naam fronsen in ontwerperskringen dewenkbrauwen; kopers van boeken hebben evenmin een idee. Terwijlwe het toch hebben over de grootste producent van boekomslagenin Nederland. Betreed een willekeurige boekwinkel enonvermijdelijk blijft het oog haken aan boeken waarvoor StudioJan de Boer de jas ontwierp. Uitgevers lopen met hem weg zoalsblijkt uit het jubileumboek dat bij het twintigjarig bestaan werdverspreid onder vrienden en relaties, en dat eenvoudig Boekwerkheet. Het Spectrum, Balans, Podium, Elsevier, Nijgh & VanDitmar en vooral De Bezige Bij zijn kind aan huis.

Jan de Boer, medevennoot Barbara van Ruyven plus nog vijfandere ontwerpers beoefenen de hogere verleidingskunst. Eenpakkend beeld, en liefst nog een scherpe uitsnede daarvan, is eeneerste vereiste voor het omslag. De belettering is behalvezorgvuldig van een vanzelfsprekende elegantie en zal het beeldnooit verdringen of aantasten. Dat geldt voor de vierdeligeBorges-bibliotheek net zo goed als voor de Sportduikersgids vanZeeland.

In de werkplaats lijken de covers van een lopende band terollen. In drukke perioden wordt aan honderd tot honderdvijftigboekomslagen tegelijk gewerkt. Aan design of gewaagde vormgevingdoet de drukkerij niet, en slechts één keer werd een boek(Hilaria van Kees van Kooten) tot de Best Verzorgde Boekengerekend. Maar de variëteit aan omslagen is, binnen de zelfgetrokken grenzen, verbluffend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden