Reportage YouTubekapper

Knippen leer je van Theo (60) op zijn populaire YouTubekanaal

In de knip/YouTube studio bij Theo Knoop Foto Simon Lenskens

Met ruim 70 duizend abonnees op zijn YouTubekanaal is de Nijmeegse kapper Theo Knoop een internethit. Veel werk, weinig inkomsten: waarvoor doet hij het? 

‘Hello friends on YouTube, gonna do Maartens hair’, kondigt kapper Theo Knoop (60) met Nederlands accent aan. We zijn in de door hem zelf ingerichte filmstudio in Nijmegen. Ik zit in een kappersstoel, op ons zijn vijf studiolampen en een camera op statief gericht. ‘Maarten krijgt een mannenkapsel en hij heeft dun haar, dus ik knip het niet te kort aan de zijkanten’, vervolgt de kale kapper met ketting, oorbel en kleurrijke blouse met korte mouwen in het Engels.

Ik ben nooit zelfverzekerd over mijn haar geweest en stel kappersbezoeken doorgaans weken uit, dus het feit dat deze knipbeurt tot in de eeuwigheid online zal staan, baart me enige zorgen. ‘Maarten, wil je een rondje draaien, zodat jij en de rest van de wereld kunnen zien hoe je haar nu is?’ Gehoorzaam draai ik voor Theo’s 70.251 abonnees een rondje in zijn kappersstoel.

Zeven jaar geleden begon Theo met het maken van tutorial-knipvideo’s. Zijn populairste filmpje is inmiddels meer dan drieënhalf miljoen keer bekeken. Theo heeft een van de grootste kapperskanalen van het noordelijk halfrond en ziet zichzelf als pionier als het op gratis tutorialknippen aankomt. Zijn abonnees (of ‘fans’, zoals de kapper ze noemt) komen vooral uit de Verenigde Staten.

De filmpjes duren rond de 20 minuten en zijn bedoeld voor aspirant-kappers, maar worden door vele anderen ter ontspanning gekeken. Dit wordt video nummer 803, vertelt Theo zonder nadenken. ‘Moet ik in de camera kijken of niet?’, vraag ik zodra hij is begonnen met knippen. ‘Maakt niet uit’, antwoordt hij. ‘Als je maar schik hebt.’

Foto Simon Lenskens

Zes dagen per week werkt Theo in zijn Nijmeegse kapperszaak Zegt u het maar. Om de filmpjes te maken – een of twee per week – neemt hij een middag of twee vrij. Monteren doet hij in de avonden. Zijn modellen zijn meestal vrouwen, want ‘mannen leveren minder views op’. Met de advertenties op zijn YouTubekanaal theoknoopkapper verdient hij ongeveer 800 euro per maand. ‘Maar dat ben ik ook weer kwijt aan de huur voor de studio, de apparatuur, de tijd die ik erin stop en de haarproducten die ik mijn modellen gratis meegeef.’ Theo is blij als hij quitte speelt; youtuben doet de zestiger als hobby.

Zijn vrouw voelt zich soms eenzaam omdat de kapper zo veel tijd in zijn YouTubefilmpjes steekt. Maar Theo ziet het nu eenmaal als zijn taak om ‘de schoonheid van het kappersvak’ door te geven. ‘Ik kan na dit leven niets meenemen, maar wel iets achterlaten.’ Theo, die al sinds zijn 13de knipt, heeft altijd graag in de schijnwerpers gestaan. Hij staat al meer dan twintig jaar op podia van kappersbeurzen om nieuwe scharen, kammen en föhns te demonstreren. Als klein jongetje wilde Theo pastoor worden, zijn YouTubekanaal ziet hij ‘als een soort preekstoel’.

Theo vertelt trots dat 98 procent van de reacties op zijn video’s positief zijn. Hij noemt het bericht van een 71-jarige gepensioneerde kapper in Amerika, die door zijn filmpjes weer is begonnen met knippen. Of een bericht van een moeder van een ziek meisje ‘dat door mijn filmpjes even was vergeten dat ze ziek was’. Theo ziet in zijn werk een scheppende kracht. Maar niet alle reacties op de knipvideo’s zijn positief. Soms wordt hij van amateurisme beticht, bijvoorbeeld door kijkers die zijn belichting lelijk vinden. Als hij ‘vernederende’ comments ziet over zijn modellen, verwijdert hij die direct.

‘Daar waar bij anderen de nekharen naar beneden groeien’, zegt Theo nadat hij de camera dichterbij heeft gezet, ‘beginnen ze bij jou al een beetje omhoog te kruipen.’ Enigszins verontrust vraag ik wat dat betekent. Theo antwoordt dat ik ‘als oud mannetje nog maar een heel klein bolletje haar zal hebben.’

Foto Simon Lenskens

Vervolgens richt hij zich in zijn karakteristieke Engels tot zijn kijkers. ‘We’re talking about how long it takes to get into the bald hairstyles for him. You can see his hair is falling out on some parts.’ Als Theo’s vrolijkheid niet aanstekelijk werkte, had ik me ongemakkelijk gevoeld bij de openbaring van deze informatie. Later in de knipbeurt attendeer ik Theo op het feit dat hij zelf kaal is. Hij antwoordt: ‘Ik denk dat een kale kapper zich niet druk hoeft te maken over zijn eigen haar en dus meer tijd heeft voor de haren van anderen.’

De video’s van Theo worden geïllustreerd met kleurrijke letters die aan verouderde versies van Word of PowerPoint doen denken. Zijn stijl is ‘puur’, zegt Theo zelf, zijn kijkers zien hem zoals hij is. ‘Iedere vezel van mij is kapper.’ Op vakantie neemt hij steevast zijn schaar mee en vraagt hij aan wildvreemden op het strand of ze een knipbeurt willen. Als hij zegt dat hij met schaar en kam begraven wil worden, vraag ik of hij dat letterlijk of figuurlijk bedoelt. ‘Dat wil ik echt. Ik neem mijn Kobalt titaniumschaar mee. Die roest niet. Als je me na tien jaar opgraaft, heb je een mooie schaar die je alleen hoeft af te spoelen.’

‘En, voelde het anders dan je vorige knipbeurt?’, vraagt Theo, terwijl ik mijn nieuwe kapsel aan zijn volgers laat zien. Ik stem in en antwoord dat hij ‘more skilled’ was dan mijn vorige kapper. Geen leugen – mijn vorige knipbeurt vond plaats op een kappersacademie.

Drie dagen na het bezoek aan Theo staat de video ‘A Strong Creatif Hairstyle for Maarten!’ online. En weer een paar dagen later hebben duizenden mensen mijn knipbeurt bekeken. In de comments prijzen fans van Theo mijn nieuwe kapsel. Zo veel complimentjes kreeg mijn kapsel nooit eerder.

Meer over