Knieval van KPN Telecom voor gedupeerde mobiele beller

KPN-klanten met een mobiele telefoon met prepaid kaart kunnen vanaf maandag gedurende een maand voor half geld bellen in de piekuren....

Door overbelasting van de computer die de beltegoeden bijhoudt, konden veel KPN-klanten de afgelopen maanden niet bellen. Een steekproef van de Consumentenbond wees begin deze maand uit dat bellen in vier van de tien gevallen onmogelijk was. De bond eiste daarom een gebaar van het telecombedrijf: een tientje extra beltegoed voor de 1,2 miljoen mobiele prepaid-klanten, ofwel 12 miljoen gulden voor KPN.

Maar volgens een woordvoerder van het telecombedrijf zijn de problemen opgelost. 'We hebben de capaciteit van de computer verviervoudigd. Daarmee kunnen we wel even vooruit.' In een eerder poging de problemen te verhelpen, schakelde KPN de 'telcomputer' uit. Volgens het bedrijf hebben klanten daardoor de afgelopen maanden al voor 13 miljoen gulden gratis gebeld.

KPN Telecom had niet gerekend op de explosieve toename van het aantal prepaid-bellers. Het afgelopen half jaar verdubbelde het aantal klanten met een vooruitbetaalde kaart tot de huidige 1,2 miljoen. Bovendien verviervoudigde het aantal gesprekken. Inclusief de mobiele bellers met een vast abonnement heeft KPN 2,8 miljoen mobiele klanten. Hoeveel deze actie het bedrijf aan inkomsten kost, wil KPN Telecom niet zeggen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.