Recensie Klassiek

Kneiterhard én kwetsbaar: Ivo Pogorelich is terug, en hoe ★★★★★

Beeld Sony

Ivo Pogorelich

★★★★★

Klassiek

Beethoven & Rachmaninov

Sony

Soms klinkt het kneiterhard, de klank die Ivo Pogorelich in Beethovens Sonate op. 54 uit de Steinway mept. Je hoort woede, frustratie, onmacht. Beethoven als de onbegrepen, ongelikte beer die hij volgens tijdgenoten geweest moet zijn. Als hij in zichzelf keert, laat Pogorelich een kwetsbare Beethoven tevoorschijn komen, eentje die schuchter zijn weg zoekt in een wereld die hem vreemd is.

Het voormalige pianogenie Pogorelich lijkt beide kanten van binnenuit te kennen. Na decennia heeft hij afscheid genomen van Deutsche Grammophon, het label dat hem direct inlijfde nadat hij als 22-jarige Joegoslaaf de jury van het Chopinconcours had verdeeld in tegenstanders en één furieuze fan: Martha Argerich. Even leek hij te kiezen voor een labelloos bestaan en publiceerde hij alleen nog op een online platform. Bij Sony zet hij Beethoven naast Rachmaninov. De Tweede sonate van de Rus wordt zijn hoogstpersoonlijke lofzang op de lyriek. Pogorelich is terug, en hoe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden