KLM steekt pursers in nieuwe Oger-pakken

Niet alleen Schiphol dreigt uit haar jasje te groeien. Ook het mannelijke KLM-personeel heeft steeds meer moeite om zich in haar eigen pak te hijsen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

'Voor een purser is het nu een heel karwei om een tas in het bagagerek te krijgen,' vertelt herenmode-ontwerper Oger Lusink.

Daarom krijgen de zesduizend mannelijke KLM-medewerkers die hun beroep in een uniform uitvoeren, eind 1999 een nieuw pak aangemeten.

Het nieuwe blauwe herenuniform zal door het Nederlandse modehuis Oger vervaardigd worden, zo heeft de luchtvaartmaatschappij gisteren bekend gemaakt.

'Je moet toch een beetje met de tijd meegaan', zo vat KLM-woordvoerder H. Leijtje de beslissing eenvoudig samen. Het oude herenkostuum stamt uit het begin van de jaren zeventig.

Oger Lusink, eigenaar van het modehuis, is zeer verguld met de uiteindelijke keuze van de KLM. Nog twee andere couturiers hebben meegedongen naar de eer om het uiteindelijke ontwerp te mogen maken. Lusink: 'Het was een prestige-object. Ik ben er ongelofelijk blij mee. Bovendien weet ik totaal niet tegen welke twee ontwerpers ik het opnam. Daar was de KLM heel zorgvuldig in.'

Er worden hoge eisen gesteld aan het nieuwe blauwe herenuniform. Zo moet het pak onder meer geschikt zijn voor het werk in allerlei klimatologische omstandigheden en afgestemd zijn op de verschillende mondiale culturen. Gebruiksvriendelijkheid komt bij Lusink op de eerste plaats. Het polyester zal volgens hem voor een groot deel worden vervangen door wol.

Om de zesduizend kledingpaketten te kunnen vervaardigen zal alleen al voor de kostuums vijftig kilometer stof nodig zijn. Voor de productie van het materiaal is een half jaar uitgetrokken. Het nieuwe herenpak zal minimaal tien jaar mee moeten gaan.

De komende maanden wordt een aantal proefexemplaren gemaakt. Na een testperiode van ruim een half jaar moet de definitieve samenstelling van de kleding bekend zijn. Daarna zullen het cockpit- en cabinepersoneel, de logisitiek medewerkers op Schiphol en de technische dienst van de luchthaven van de ene op de andere dag van uniform wisselen.

De KLM-vrouwen moeten het voorlopig nog even uitzingen met het huidige kostuum, dat uit 1989 stamt. Een nieuw dames-outfit 'is niet aan de orde', aldus de KLM-woordvoerder.

Modehuis Oger is een bekende naam in de herenmode-wereld. Zo heeft Oger de bedrijfskleding ontworpen voor onder meer de voetbalclubs Ajax en Feijenoord en de medewerkers van de RAI in Amsterdam en Holland Casino's. Daarnaast worden televisie-presentatoren als Ron Brandsteder, Rolf Wouters en Henny Huisman door de couturier aangekleed.

Eind vorig jaar ontving Oger Lusink de Max Heymans Ring voor zijn bijzondere verdiensten voor de Nederlandse mannen-modewereld. Deze ring wordt om de twee jaar door de Nederlandse Vereniging van Modejournalisten uitgereikt. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft het bedrijf in totaal zes winkels.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden