KLM over 'Adios'-tweet: 'Kennelijk heeft niet iedereen dezelfde humor'

De KLM heeft laconiek gereageerd op de commotie die het gisteravond veroorzaakte met een grappig bedoelde tweet over de uitschakeling van Mexico op het WK. 'Adios Amigos', schreef de luchtvaartmaatschappij vlak na de uitschakeling door Oranje, maar deze woorden werden niet op prijs gesteld door veel woedende Mexicanen. KLM-woordvoerster Lisette Ebeling: 'Kennelijk heeft niet iedereen dezelfde humor'.

Thijs van Soest
null Beeld ap
Beeld ap

Toch worden vandaag extra mensen ingeroosterd op de afdeling Sociale Media, bevestigt de woordvoerster. 'We hebben inderdaad extra personeel ingezet om alle mensen met vragen te beantwoorden. Dat zijn er nogal wat'. In alle talen - maar vooral in het Spaans - worden aan de lopende band excuses aangeboden aan mensen die zich gekwetst voelden door de grappig bedoelde opmerking. De KLM stelt dat het 'uiteraard niet de bedoeling was om mensen te kwetsen', maar noemt het ook nu nog een 'leuke grap', die gewoonweg door sommigen verkeerd is opgevat.

'We maken wel vaker grappen op Twitter, net als veel andere bedrijven, en dat zullen we ook blijven doen. Veel mensen vonden het ook juist heel grappig. Maar vooral de Mexicanen hebben het helemaal verkeerd opgevat', vertelt Ebeling. Hoewel KLM de gewraakte tweet verdedigt, werd deze toch na drie kwartier verwijderd, met name omdat de reacties maar bleven komen en steeds heftiger werden. 'We hebben heel pro-actief gehandeld door de tweet te verwijderen en direct een statement te plaatsen. Het was een grap, niet meer, niet minder.'

'Shitty airline'
De woordvoerster kan niet zeggen of de grap gevolgen zal hebben voor de inkomsten van KLM. Veel Mexicanen dreigen immers zowel via Twitter als via Facebook 'nooit meer' met 'jullie shitty airline' te vliegen.

De maatschappij nam gisteren ook direct contact op met Mexicaanse KLM-collega's om het een en ander uit te leggen. Maar uiteindelijk zal dit wel weer overwaaien, verwacht Ebeling. 'Daar gaan we wel van uit ja, mensen reageren nu in the heat of the moment. Dit gaat echt wel weer over.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden