Klik is het animatiefestival van de onbegrensde mogelijkheden

400 films uit 80 landen op 1 festival dat 6 dagen duurt.

Voor het derde opeenvolgende jaar is de huisstijl van Klik verzorgd door Aisha Madu.

Nooit volwassen worden, dat is het thema van het Klik Festival in Eye Filmmuseum. Deze week begint de tiende editie van dit evenement, waar vierhonderd lange en korte animatiefilms uit tachtig landen worden vertoond. 'Six days of animation-awesomeness!', juicht het festival, dat in het Engels communiceert en het thema dus presenteert als never grow up. Voor het derde opeenvolgende jaar is de huisstijl van Klik verzorgd door Aisha Madu, die voor het affiche en de website een mollige dame met rimpels, bril en knotje tekende. De vrouw maakt koket een selfie en eigenlijk is niet goed te zien of ze oud of jong is: ze is leeftijdloos, nooit volwassen geworden.

Klik

Eye Amsterdam, t/m 22/10.

Dat kun je van Madu (25), dochter van Nederlands-Nigeriaanse ouders, niet zeggen. Ze studeerde af aan de HKU in Utrecht met een briljante reeks korte animaties onder de titel Bodily Dysfunctions, waarin de relaties tussen man en vrouw met allerhande vervormingen van het lichaam worden uitgebeeld. 'In animatie zijn er nou eenmaal geen grenzen aan de mogelijkheden', zegt ze, en tekende bijvoorbeeld al eens een vrouw die letterlijk in de knoop raakt. 'Het is interessant om zulke dingen visueel uit te werken.'

Dat vindt het publiek blijkbaar ook, want Bodily Dysfunctions is op Vimeo door 135 duizend mensen bekeken. Voor provocative quality animation, zoals Klik dit genre animatie omschrijft, zijn onlineplatforms als Vimeo broodnodig om gezien te kunnen worden. Samen met producente Tünde Vollenbroek van Studio Pupil werkt Madu nu aan het script van Object of Affection, waarin de personages voorwerpen als partner hebben. Er komt een vrouw in voor die genoeg heeft van haar bank en overweegt hem de deur uit te doen. Daarnaast zijn er nog twee verhaallijnen. Toch zal de film maar 7 minuten duren, 'want online is het moeilijk om de aandacht van het publiek vast te houden.'

(De tekst gaat verder onder de video.)

In een bioscoopzaal is dat anders, en dus vertoont Klik binnen het thema never grow up ook avondvullende animatiefilms. Aanraders zijn Wrinkles van de Spaanse regisseur Ignacio Ferreras, over een gepensioneerde bankmanager in de wereld van de bejaardenzorg, en Boy and the World van de Braziliaan Alê Abreu. Deze film werd genomineerd voor een Oscar en laat de moderne wereld zien door de ogen van een kind via een mix van tekeningen, schilderijen en digitale animatie.

Aisha Madu's eigen favoriet in het festivalprogramma is Midnight Mindfulness, een vertoning van freaky filmpjes waarbij het publiek invloed heeft en kan bepalen of een productie sneller of langzamer moet worden afgespeeld. Madu: 'Dat zit altijd vol.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden