Kleurrijk nieuw werk van Padding

Muziek..

De tijd dat de Haagse componistenschool tegen staat en samenleving tekeer ging met beukende akkoorden lijkt voorbij. Wel stijgen er nog steeds proteststemmen op uit de Haagse gelederen. Zo hekelt de componist Cornelis de Bondt bijvoorbeeld het marketingprincipe in de kunsten, dat kunstenaars dwingt zich te richten op verkoop in plaats van diepgang.

Alle kille economische wetten ten spijt, kreeg de Haagse Martijn Padding in de afgelopen zaterdagmatinee een kans waarvan je als componist alleen maar kunt dromen. Hij kon een nieuw werk voor de matinee componeren, mocht zich er een tegenhanger bij wensen in de persoon van Luciano Berio, en zijn collega Diderik Wagenaar vragen de opening te verzorgen.

In Unequal Parts geeft Padding de pianist Gerard Bouwhuis alle ruimte zich naast het met volle inzet spelende Asko ensemble van zijn tere en elegante kant te laten zien. Opvallend was het sentiment in de verstilde opening. Watervlugge loopjes, solo of spatgelijk met het ensemble, werden aangevuurd met origineel slagwerk en scherp getik op metalen platen. Paddings fantasie en intuïtie hebben tot even kleurrijke als originele muziek geleid.

Midden jaren zestig legde Berio met hulp van zijn tekstschrijver Sanguineti verteller en zangers protestwoorden in de mond die actueel klinken in de huidige tijd van Idols en dolgedraaide marketingdromen. Berio's Laborintus II hekelt de woekeraar, die muziek maakt 'niet om te blijven en om mee te leven', maar uitsluitend om zo snel mogelijk 'te verkopen'. Gedreven zingende solisten, leden van het Nederlands Kamerkoor en de sensuele verteller Fosco Perinti brachten onder leiding van de dirigent Emilio Pomárico de intenties mooi over. IJzersterk is nog steeds de bandopname die Berio door zijn muziek vlecht.

Diderik Wagenaar opende met intrigerende geheugensprongen door de opera Orfeo van Monteverdi. Zijn Ricordanza biedt spannend spel van harpen en celesta. Klanken van Wagenaars eigen palet, zoals prikkelende trombonenoten, mengen fraai op het fresco van de ooit zo vernieuwende Monteverdi.

Huib Ramaer

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden