Review

Kleurrijk drieluik van Rachmaninovs Troika

Rachmaninov kennen we als de componist van grootse symfonieën en pianoconcerten, maar hij heeft ook nog drie opera's op zijn naam, al zijn het dan kleintjes van elk ongeveer een uur.

Frits van der Waa
Rachmaninovs Aleko in de Brusselse Munt. Beeld De Munt/La Monnaie
Rachmaninovs Aleko in de Brusselse Munt.Beeld De Munt/La Monnaie

De Brusselse Munt bracht ze vorig jaar als een avondvullende voorstelling in het Théâtre National, omdat de Muntschouwburg wordt verbouwd. In de videoregistratie is goed te zien hoe behendig van de nood een deugd is gemaakt. Het orkest zit voor een reusachtige trap, en naast de fascinerende kostuums van Manon Kündig vormen schermen en projecties de voornaamste aankleding. (Getuige andere recente producties heeft video de toekomst in de opera.)

De eerste van het drieluik, Aleko, stamt uit 1892, toen de componist 19 jaar was. Het is een liefdesgeschiedenis, waarin opmerkelijk genoeg het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw een belangrijk thema is. De partituur bevat vooral smeuïge Slavische melodieën, en de kleur spat van het toneel af.

In al deze drie opera's is de personenregie streng gestileerd. De zangers kijken elkaar niet aan en zingen recht voor zich uit. Hoe theatraal dat kan zijn is te zien in de tweede opera, De gierige ridder uit 1906, waarin de veeleisende hoofdrol indringend wordt vertolkt door bas Sergei Leiferkus. De handeling vindt plaats voor het orkest en is heel kleinschalig. Liefde speelt hierin geen rol, integendeel; alles draait om geld.

Het derde deel, Francesca da Rimini, weer met een noodlottige liefdesdriehoek, heeft de rijkste muziek, het sterkste verhaal en de boeiendste vormgeving, met projecties die de grote trap doen golven. Het geprononceerde meezingen van dirigent Mikhail Tatarnikov is een hinderlijk minpunt van deze verder zo geslaagde productie.

De Munt, klassiek, Rachmaninov: Troika Bel Air (2 dvd's)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden