Kleine foutjes, grote problemen

De NCRV begon dit jaar een website waar internetters min of meer hun eigen personage kunnen creëren, en dat vier weken lang kunnen volgen....

'JOOP, ik ben helemaal niet zo enthousiast over jouw manier van doen. Probeer je aandacht eens op iets positiefs te richten en laat Charlotte voor wie ze is. Koop een fiets en ga lekker fietsen. Dit soort zaken geeft alleen maar ellende. Ik dacht dat je intelligenter was.'

Deze boodschap voor de virtuele persoon Joop - die geobsedeerd is door de eveneens virtuele Charlotte - is één van de honderden e-mails die dit jaar bij de NCRV binnenkwamen. De omroep begon vorig jaar bij de start van de tv-serie Zebra met een interactieve website, 'Het rechte pad'. Met de site wil de publieke omroep zich op een nieuwe manier aan het publiek presenteren.

Op de website kunnen internetters een eigen personage creëren en een soort gesprekken met hem voeren. Het personage leidt gedurende vier weken een virtueel leven en het is de bedoeling dat de gebruiker hem op het rechte pad houdt. Dat lukt niet altijd. De personages komen vaak in een lawine van problemen terecht, waar de webbezoeker hen weer uit moet proberen te halen.

Via de 'interfoon' kan de internetter zijn personage bellen en zonodig bijsturen. Hij kan zijn personage echter niet zo maar toespreken, maar moet kiezen uit voorgeprogrammeerde antwoorden. Zo moet hij op de vraag van zijn personage 'Zal ik mijn liefdesgedicht voor Charlotte vanavond in graffiti op de muren gaan spuiten?' antwoorden geven variërend van 'Ja, moet je doen, te gek zeg' tot 'Je moet het zelf maar weten, ik wil er niets mee te maken hebben.'

Die instructies volgt het personage dan op en door de ingebouwde verwikkelingen ontstaat een verhaal. 'De verhaallijnen zijn gebaseerd op ware gebeurtenissen', vertelt Pieter van der Ploeg, eindredacteur Nieuwe Media bij de NCRV en een van de initiatiefnemers. 'We willen laten zien dat gewone mensen zonder kwade bedoelingen door kleine foutjes steeds verder in de problemen kunnen raken en zelfs crimineel kunnen worden.' In de tv-serie Zebra gebeurde destijds hetzelfde - kleine foutjes, grote gevolgen - met de hoofdpersonen.

Met dat thema wil de NCRV zich profileren; de omroep wil de samenleving bewust maken van normen en waarden. Toch is de website volgens eindredacteur Van der Ploeg niet 'zwaar moraliserend': 'Er zit veel humor op de site. De NCRV is niet meer die club van predikanten die wel even zullen vertellen hoe het allemaal moet.'

De afgelopen vijf maanden deden ongeveer 17 duizend internetters mee aan 'Het rechte pad'. Opvallend is volgens Van der Ploeg het aantal hoogopgeleiden (ongeveer 40 procent) onder hen: 'Dat percentage bereikt de publieke omroep niet via radio en tv.' In september komt de NCRV met de nieuwe tv-serie In de Clinch, waarbij ook een Internet-site wordt gemaakt. Ditmaal wordt de website interactiever, belooft Van der Ploeg.

Voor sommige deelnemers is dat niet eens nodig: die geloven nu al dat de virtuele figuren die zij deels zelf hebben geschapen, echt bestaan. 'Ze krijgen een band met hem of haar', aldus Van der Ploeg. 'Soms sturen ze zelf e-mails naar hun personage toe; ze verwachten dat hij dat begrijpt.' De NCRV heeft inmiddels een 'ontroerend' archief van ontvangen e-mail aangelegd. Daarin verontschuldigen deelnemers zich bijvoorbeeld bij hun personage omdat ze op vakantie zijn geweest. Of ze worden heel erg kwaad, omdat het personage hun advies niet opvolgt. Van der Ploeg: 'Maar als je een eigenzinnig type creëert, dan kun je dat verwachten.'

Ondanks de wat stichtelijke doelstelling van het spel, wordt goed gedrag van de webbezoekers door de NCRV toch niet altijd beloond. 'Spelend alsof ik een rechtgeaarde reclasseringsambtenaar was,' mailt een deelnemer, 'gingen de leuke dingen aan me voorbij. Mijn kinderen die minder braaf reageerden, zijn in heel wat boeiender situaties terechtgekomen. En aan het slot blijkt het nog nergens goed voor te zijn geweest. Mijn Vera Nooitgedacht is tóch in de gevangenis beland.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden