Klein fotobureau wil niet voorop lopen

De grote persbureaus beconcurreren elkaar met digitale archivering en snelle verzending van foto's. Transworld Features houdt het voorlopig liever kleinschalig en persoonlijk....

TOT VOOR kort was het overzichtelijk: grote persbureaus als Reuters, AP en het ANP leverden nieuwsfoto's aan kranten, de kleinere fotobureaus mooie reportages aan tijdschriften. Tegenwoordig is de markt niet meer zo keurig opgedeeld. Kwaliteitskranten willen mooie foto's, magazines schurken tegen de actualiteit aan.

De snel oprukkende digitalisering maakt de markt nog onzekerder. De grote bureaus investeren niet alleen in betere fotografen, ze kunnen ook met veel geld grote digitale archieven opbouwen, waarvan de foto's via ISDN-lijnen of Internet snel bij krantenredacties terechtkomen. Kleinere bureaus kunnen zich die grote investeringen minder gemakkelijk veroorloven.

Voor Marloes Krijnen is dat geen nadeel. Ze was tien jaar directeur van World Press Photo, en nam op 1 september het Haarlemse bureau Transworld Features over. 'Wij werken veel met buitenlandse bureaus die nog studeren op de manier waarop ze hun aanbod gaan digitaliseren. Daar kunnen we beter niet op vooruitlopen.'

Mede-directeur en oprichter Marion Schut-Koelemij voegt eraan toe: 'De vraag naar digitaal materiaal zit bij ons ergens tussen de 5 en 7 procent. Vooral krantenredacties vragen digitaal foto's op. Bij veel magazines is de technologie nog niet aanwezig. En het is een generatiekwestie. Oudere vormgevers werken toch liever met dia's op de lichtbak.'

Transworld is vertegenwoordiger in Nederland van een aantal gerenommeerde Franse, Engelse, Amerikaanse en Italiaanse bureaus. Vijf personeelsleden werken tussen archiefkasten met honderdduizenden dia's en foto's. Voor opdrachten werkt het bureau nauw samen met Nederlandse fotografen als Morad Bouchakour, Marcel Molle en Rien Zilvold.

De Nederlandse markt, waarop Transworld opereert, is niet zo groot (enkele tientallen miljoenen guldens) maar wel complex. Schut: 'Je hebt de vrouwenbladen met hun schoonheid, interieurs, tuinen en recepten. Dan de film- en popsterren. En ten slotte de journalistiek.'

Net als collega-bureaus als ABC Press en RBP ziet Transworld vooral groei in de sterrensector. Er zijn meer sterren en meer sterrenbladen. Ook serieuze bladen besteden meer aandacht aan het sterrendom.

Een nieuwe en nog kleine tak die Krijnen wil uitbreiden is de corporate fotografie, werken in opdracht van bedrijven en instellingen. Er is een trend om jaarverslagen, interne bedrijfsbladen en klantgerichte sponsored magazines een journalistiekere uitstraling te geven, om te voorkomen dat ze ongelezen bij het oud papier belanden. Het gebruikelijke werk van de stockbureaus - zonsondergang, tropische strand, waterval - voldoet niet meer.

Het is een wereldwijde trend: een toonaangevend fotobureau als het Londense Network financiert zijn journalistieke projecten tegenwoordig uit de opbrengst van opdrachten voor bedrijfscampagnes en jaarverslagen. Zelfs bij Magnum wordt 'gezondigd'. Ook Hollandse Hoogte, dat lange tijd vasthield aan zijn zuiver foto-journalistieke karakter, aanvaardt steeds vaker commerciële opdrachten.

Zo min als Transworld bang is voor de grote persbureaus, zo min is men bang voor de opkomst van mega-archieven als dat van Corbis (eigendom van Bill Gates). Corbis heeft een miljoen foto's digitaal beschikbaar, deels historisch werk, deels journalistiek. Krijnen: 'In onze markt gaat het uiteindelijk veel meer om de persoonlijke benadering. Het is een voordeel om klein te zijn. Je kent je klanten persoonlijk. Ze kunnen wel allemaal het web op, maar wij kennen het aanbod van onze mensen veel beter. We weten waar we moeten zoeken. We kennen de meeste fotografen persoonlijk, ook die van onze buitenlandse bureaus.'

Als voorbeeld van die persoonlijker benadering vertelt Schut een anekdote over de Engelse fotograaf Tom Stoddart. 'Tom zat in Sarajevo toen de granaten er om je oren vlogen. Via via hoorde ik dat hij doodsbang was. Ik heb een uur lang met hem aan de telefoon gesproken. Aan het eind van het gesprek klonk hij een stuk rustiger. Hij was me er later heel dankbaar voor.'

Edie Peters

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden