Recensie Cabaret

Kleedkamerhumor en ongeïnspireerde levenslessen van Heerschop zijn te mager (twee sterren)

Peter Heerschop blijft een prettige, ontspannen verteller, maar ‘De minister van Enthousiasme’ is een te magere solovoorstelling.

Peter Heerschop als 'de minister van enthousiasme' Beeld Jantje Geldof

Peter Heerschop presenteert zichzelf als de ‘Minister van Enthousiasme’, een bevlogen spreker die speeches geeft door het land. Voor ieder mens, of dat nu een stratenmaker of een prostituee is, weet hij een mooie toespraak over zijn of haar leven te houden. In zijn nieuwe cabaretsolo werkt Heerschop toe naar een definitieve speech over zijn eigen leven. Een speech die ook het publiek moet enthousiasmeren, zodat de bezoeker de zaal verlaat met een leuker leven dan hij/zij voor aanvang had. Daarvan komt helaas weinig terecht.

Cabaretier Peter Heerschop als De Minister van Enthousiasme Beeld Jantje Geldof

Heerschop maakte furore in het theater met cabaretgroep Niet uit het Raam (NUHR), maar solo op het toneel staan blijkt toch echt iets anders. De minister van enthousiasme is Heerschops derde solo: ook nu weer is hij een prettige, relaxte verteller die zijn best doet om zijn show afwisselend te houden. Bijvoorbeeld door trucs uit te halen met zijn huiskamerdecor, gevormd door een bed, een keukentje en posters van helden als Johan Cruijff, Mahatma Gandhi en John F. Kennedy.

Maar Heerschop haalt bij verre niet het niveau van de voorstellingen met NUHR. Hij lijkt zich niet te hebben afgevraagd of zijn persoonlijke verhalen over markante leraren op de middelbare school en vakanties naar Athene boeiend genoeg zijn voor het publiek.

In zijn grappen zit veel platte kleedkamerhumor, over korte of lange piemels, scheten laten op feestjes en de definitie van ‘rodeoseks’. Ook heeft Heerschop ongeïnspireerde levenslessen meegenomen zoals ‘Het is makkelijk om mensen op iets slechts te betrappen, maar probeer ze eens te betrappen op iets goeds’. Het is te mager voor een voorstelling die bijna twee uur duurt.

Peter Heerschop in 'De minister van enthousiasme' Beeld Jantje Geldof

Cabaret

De minister van Enthousiasme